Nieuwe regels voor rotondes en kruispunten
Bijna de helft van alle ernstige verkeersongelukken gebeurt op een kruispunt, ruim twee derde daarvan gebeurt binnen de bebouwde kom. De overvloed aan verkeersborden, wegmarkeringen, verlichting en zebrapaden leidt in Nederland tot veel ongelukken.
Nederland heeft ruim drieduizend rotondes, die vaak verschillend zijn vormgegeven waardoor automobilisten niet weten waar ze aan toe zijn. Rotondes en kruispunten moeten veel meer op elkaar gaan lijken volgens minister Schultz. Het nationale kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte CROW heeft de basiskenmerken op een rij gezet waaraan kruispunten en rotondes moeten voldoen, om verwarring te verminderen.
Nieuwe richtlijnen
"Dankzij deze basiskenmerken herkent de weggebruiker straks beter welke rotonde of kruispunt hij nadert, wat hij hier kan verwachten en welk gedrag er van de weggebruiker wordt verwacht", aldus de bewindsvrouw. "Ik ben blij met dit hulpmiddel voor de wegontwerper en ik verwacht dat het bijdraagt aan een verkeersveiliger Nederland."
Projectmanager John Boenders van CROW hoopt dat alle wegbeheerders zich aan de nieuwe richtlijnen houden. "Het is geen wet, maar het wordt wel een stuk bindender'', aldus Boenders. Minister Schultz verwacht dat de richtlijnen de verkeersveiligheid vergroten en zij neemt vandaag de nieuwe regels voor kruispunten in ontvangst.