Nieuwe snelwegen alweer vol
De met veel trots aangelegde verbrede snelwegen in Nederland lopen langzamerhand al weer vol. In de strijd tegen de dagelijkse files is er de afgelopen jaren veel geld gestoken in het wegennet. Maar heeft dat wel effect?
Prijskaartje
Onder verkeersminister Eurlings is zo’n vijf jaar geleden begonnen met een waar aanlegoffensief van snelwegen. Daaraan hing een flink prijskaartje. Eén meter snelweg aanleggen kost gemiddeld zo’n honderdduizend euro.
Feest voorbij
En dan is het teleurstellend als het effect maar zó kort is. Na een paar jaar lekker doorkarren is het feest nu voorbij.
Op de met name de A2 en de A12 is volgens de Verkeersinformatiedienst (VID) het aantal files enorm toegenomen. Op de A2 is op het traject Den Bosch – Eindhoven een toename van 79% en op het traject Maastricht – Eindhoven een toename van 30%. Op de A12 is op het traject Utrecht – Den Haag een toename van 45%.
Nieuw asfalt heeft slechts tijdelijk effect
Het blijkt dat een beetje extra asfalt neerleggen toch maar een tijdelijk effect heeft. Juist op de plekken met nieuw asfalt slibt het verkeer gek genoeg nu weer dicht.
Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen: “Nieuw asfalt heeft een aanzuigende werking. Mensen die files ontvlucht zijn of voor het openbaar vervoer gekozen hebben, zien ‘Hey het kan weer!’ en gaan terug naar de auto en veroorzaken dan files.” Ook de het feit dat de economie begint aan te trekken is een oorzaak volgens Tertoolen: “Daardoor komen er meer vrachtwagens en automobilisten op de weg, en ook dit veroorzaakt meer files.”
De Nederlands automobilist is echter flexibel en zal uiteindelijk zelf weer wat verzinnen om de files op de nieuwste knelpunten te vermijden.
Patrick Potgraven, verkeersdeskundige bij de VID, zegt hierover: “Het beste medicijn tegen een file is een file zelf.”
Waarna de filemijders en omrijders op den duur weer ergens anders stil komen te staan. Een filevrij Nederland is voorlopig nog een illusie…
Bron: Editie NL