Nooit meer wachten voor een open brug
Het is zo herkenbaar, je komt aan bij een brug en de lichten springen aan. Vervolgens sta je voor een open brug te wachten en loopt je schema langzaam uit. Tot op heden was er maar één manier om dat te voorkomen, namelijk door een vaarweg te ondertunnelen. Er is nu echter een alternatieve oplossing bedacht, de cirkelbrug.
De cirkelbrug zorgt ervoor dat zowel het wegverkeer als de scheepvaart gelijktijdig dezelfde kruising kunnen passeren. Dit houdt in dat het verkeer nooit meer hoeft te stoppen voor schepen, en andersom. Maar wat houdt de cirkelbrug nu precies in en wat hebben we eraan? Het voordeel van de cirkelburg is dat deze de doorstroming heeft van een tunnel maar dat de kosten lager liggen. Naast het kostenaspect van de tunnel speelt ook mee dat gevaarlijke stoffen niet door tunnels vervoerd mogen worden. Voor deze vervoerders zijn uitwijkroutes beschikbaar die hen over het water leiden, in plaats van er onderdoor.
Nadelen
De cirkelbrug is een geweldig idee, toch zijn er ook nadelen te noemen. Zo kan de brug in het begin voor veel onduidelijkheid en onveilige verkeerssituaties zorgen, dit omdat het een geheel nieuw en daardoor onbekend concept is. De brug kan daarnaast alleen gepasseerd worden met lage snelheid, dit omdat er een scherpe bocht in de brug zit. Toch wegen de nadelen niet tegen de voordelen op, zoals het door kunnen rijden en het lagere kostenplaatje.
Traditionele brug
Traditionele bruggen hebben als nadeel dat het verkeer stilgelegd moet worden wanneer een schip de brug passeert. De burg kan daarnaast niet bediend worden wanneer er onderhoud aan wordt gepleegd. Op enkele locaties in Nederland zijn dubbele bruggen aangelegd. Deze zie je vooral terug bij sluizen, dit omdat het lang duurt voordat schepen deze gepasseerd zijn. Het nadeel van deze opstelling is dat er tweemaal een technische installatie nodig is en dat de kosten daardoor ook twee keer zo hoog zijn.
Om huidige problemen het hoofd te bieden, is de cirkelbrug uitgevonden. Dit om de doorstroming van het verkeer te bevorderen. Helaas blijft de cirkelbrug de komende tijd nog toekomstmuziek. Er zijn nog geen plannen om de burg daadwerkelijk te bouwen.
Bron: Cirkelbrug