NOS: Jongeren kunnen nergens terecht met klachten over rijschool

Onlangs hield NOS Stories een enquête onder jonge mensen over hun ervaringen met rijinstructeurs. Van de 5000 mensen die de enquête hebben ingevuld, geven er maarliefst 1000 aan negatieve ervaringen te hebben gehad met een rijschool of rijinstructeur. De grootste groep klaagt over Rijinstructeurs die geen les kunnen geven, lespakketten die de indruk geven dat je 'snel' je rijbewijs kunt halen en instructeurs die je bewust te vroeg laten afrijden.

Opleiding tot ADAS-instructeur bij De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Jeroen en Nisrine van NOS Stories doken in de wereld van rijscholen en zochten uit wat wel mag. In onderstaande video hun bevindingen.

Blowende rijinstructeurs, instructeurs die onderweg stoppen voor boodschappen en instructeurs die appen tijdens de rijles (dat appen mag overigens als de instructeur. zijn handen maar niet aan het stuur heeft). De jongeren hebben uiteenlopende klachten over de instructeurs. Maar ook over de rijschool zelf. Rijscholen die pakketten van 20 lessen aanbieden, inclusief examen, rijscholen die woekerprijzen hanteren op het rijexamen (prijzen tot wel 400 euro) en rijscholen die leerlingen veel te vroeg op examen sturen.

Geen meldpunt klachten

Leerlingen met deze klachten kunnen alleen ergens terecht als de betreffende rijschool is aangesloten bij een brancheorganisatie. Anders is er simpelweg geen instantie waar ze terecht kunnen. Minister Cora van Nieuwenhuizen zegt: "Heb je een klacht, bel het CBR of de ombudsman." Maar het CBR zelf spreekt dat tegen: "Wij gaan daar absoluut niet over. Wij gaan alleen over examens en examinatoren, niet over rijscholen en hun instructeurs." Ook de ombudsman geeft aan niets met de klachten te kunnen.

 

Lees ook »