Onderbetaalde chauffeurs Oost-Europa pakken werk af van Nederlandse trucker

Oost-Europese beroepschauffeurs geven Nederlandse truckers het nakijken. Ze zitten vaak veel te lang achter het stuur, zijn maanden weg van huis en dat alles voor een hongerloontje. Ondertussen is de politiehandhaving minimaal.

De VerkeersAcademie

— Advertentie —

"Ze zouden veel meer moeten controleren," zegt een Nederlandse vrachtautochauffeur op een parkeerplaats langs de A15 tegen RTL Nieuws. "Ik denk dat er weinig aan gebeurt," valt een ander hem bij. "Dit is oneerlijke concurrentie."

Politiehandhaving minimaal

Politieagent Serge van Vught van de Dienst Infra geeft aan RTL Nieuws toe dat de handhaving klein is. De controles van agenten en inspectiediensten zijn vaak niet meer dan een druppel op de gloeiende plaat. Jaarlijks worden 5.000 tot 7.000 vrachtauto’s gecontroleerd, terwijl er miljoenen transportbewegingen zijn. De pakkans blijft erg klein en buitenlandse chauffeurs durven daardoor het risico te nemen.

Schrijnende situaties

Bij controles komen vaak schrijnende situaties aan het licht, vertelt Chris Hogenkamp van de inspectie SZW. "Mensen die veel te lang rijden, mensen die maanden van huis zijn, mensen met wurgcontracten die voor een paar honderd euro per maand werken." De erbarmelijke omstandigheden waarin deze chauffeurs vaak werken én leven wordt ook beaamd door PvdA-lid Agnes Jongerius: “We hebben samen gesproken met buitenlandse vrachtrijders. Bijna tot tranen toe geroerd luisterden we naar verhalen over hun arbeidsomstandigheden.”

Grote controle

Bij een grote controle van politie en inspectiediensten in Rotterdam is het twee weken geleden ook weer regelmatig raak. De onderzoeken lopen momenteel nog, maar geschat wordt dat het totale bedrag aan boetes waarschijnlijk loopt richting een ton.

Nieuwe regelgeving

Nieuwe regels uit Brussel om de Nederlandse chauffeurs te beschermen tegen de oneerlijke concurrentie van de veel goedkopere ex-Oostblok-collega’s, blijken vandaag vol gaten te zitten. Zo wil Brussel het principe 'gelijk loon voor gelijk werk op dezelfde werkplek' voor truckers pas in laten gaan na een week. Dat houdt in dat Midden- en Oost-Europese chauffeurs zeker zeven dagen per maand een stuk goedkoper blijven dan chauffeurs uit Nederland of Frankrijk.

Tevens versoepelt de Europese Commissie de zogenaamde cabotageregels. Volgens het laatst gelekte concept is het buitenlandse truckers toegestaan om in een nog nader te bepalen periode na elke internationale rit net zoveel binnenlandse ritten (in Nederland) te maken als ze zelf willen. Momenteel geldt nog een maximum van drie ritten.

Nederlandse truckers teleurgesteld

Nederlandse chauffeurs zien het allemaal met lede ogen aan. "Ze pakken wel je werk af," zegt er een. "Voor ons wordt het steeds minder qua werk," zegt een ander. "Als het zo doorgaat ben ik bang dat het snel afgelopen is."