Onderzoek: rijles van een professional heeft geen meerwaarde

In België kunnen jongeren zich op twee manieren voorbereiden op het rijexamen. Of ze gaan met een rijschool in zee, of ze volgen rijlessen bij de ouders. Voor de slaagkans in het examencentrum maakt het niet veel uit, blijkt uit onderzoek van het Steunpunt Verkeersveiligheid.

Opleiding tot ADAS-instructeur bij De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Er zijn twee pistes richting een rijbewijs B in België. Kandidaat-bestuurders kunnen kiezen voor de vrije begeleiding: zij rijden maximaal 36 maanden rond met een zelfgekozen begeleider naast zich. Een tweede groep kiest voor de professionele opleiding: na 20 uur in de rijschool mag je maximaal achttien maanden zelfstandig rondrijden.

Geen verschil in slagingspercentage

‘Maar wat je ook kiest, voor je slaagpercentage op het rijexamen maakt het niet veel uit.’ Dat concludeert het Steunpunt Verkeersveiligheid uit een grondige studie van de rijexamens. Het pleit daarom voor een rijopleiding die de beste elementen uit de twee systemen combineert.

Combinatie

Het verschil tussen de vrije en professionele begeleiding is aan het vervagen, meldt dS De Standaard. ‘Bijna zestig procent van de kandidaat-bestuurders die kiezen voor de vrije begeleiding combineert dat nog met een aantal praktijkuren bij een professional’, aldus professor Kris Brijs (UHasselt). ‘Het omgekeerde geldt ook: ruim de helft van de kandidaten die kiezen voor de professionele opleiding en na afloop daarvan alleen de baan op mogen, rijdt toch regelmatig met een vrije begeleider, zoals een ouder.’

Rijopleiding in drie fases

De auteurs van de studie stellen een progressief toenemende zelfstandigheid voor bij het behalen van het rijbewijs. Met eerst een leerfase, waarbij de kandidaat-bestuurder zijn stuurcapaciteiten oefent op de openbare weg in het gezelschap van een professionele of vrijwillige begeleider. Als dat succesvol verloopt, is het tijd om zelfstandig de weg op te gaan, met bepaalde restricties.

In een rapport voor het kabinet van Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA), waaraan nu de laatste hand wordt gelegd, pleit hij voor een rijopleiding die uit drie fases bestaat en waarbij de bestuurder steeds meer zelfstandigheid krijgt.