Opgevoerde brom- en snorfietsen harder aanpakken

BOVAG wil dat opgevoerde brom- en snorfietsen sneller in beslag worden genomen en dat er een APK-keuring komt voor dit type voertuigen. Ook de VVD en PvdA zijn het zat dat het nog steeds mogelijk blijkt om brom- en snorfietsen harder te laten rijden.

Opleiding tot ADAS-instructeur bij De VerkeersAcademie

— Advertentie —

WOK-status

De politie hanteert sinds 2014 een WOK-status bij brom- en snorfietsen waarmee een snelheidsovertreding is begaan. Dit ‘Wachten op Keuren’ wordt opgeheven wanneer het voertuig weer aan de eisen voldoet. Dit is dweilen met de kraan open volgens de BOVAG. In plaats van de WOK-status moet overgegaan worden op inbeslagname.

APK-keuring

De BOVAG pleit voor een APK-keuring voor deze categorie. Dit om systematisch te kunnen controleren of brom- en snorfietsen aan de eisen voldoen. Een snorfiets mag wettelijk niet harder rijden dan 25 kilometer per uur, een bromfiets niet sneller dan 45 kilometer per uur. 

Opvoeren, geen probleem

De VVD en PvdA willen ook dat het extreem opvoeren van brom- en snorfietsen tot een halt wordt geroepen. De PvdA kwam erachter dat het enorm simpel is om een brom- of snorfiets op te laten voeren. In een test benaderde zij 96 scooterdealers met de vraag of het mogelijk was om een scooter op te laten voeren. Bij maar liefst 74 procent bleek dit te kunnen. Kamerlid Duco Hoogland vertelt: “Ik viel echt van mijn stoel af toen ik deze uitslag zag.” Zelfs bij BOVAG-bedrijven blijkt het regelmatig geen probleem te zijn, die voeren voor een klein bedrag ook je scooter op.

Onderzoek van de PvdA

De PvdA begon het zelfstandige onderzoek na signalen dat ook BOVAG-leden scooter opvoeren. Eind vorig jaar verwierp de brancheorganisatie deze verdenking nog, maar ze gaan nu toch mee in de kritiek van de twee regeringspartijen. BOVAG heeft haar leden, naar aanleiding van het onderzoek, wederom opgeroepen om het opvoeren te stoppen.

Bron: AD