Overheid start campagne tegen internetten in verkeer

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu lanceert dinsdag een campagne waarin fietsers, in het bijzonder tieners tussen de 12 en 17 jaar, worden opgeroepen om verantwoord om te gaan met smartphones in het verkeer.

Opleiding tot ADAS-instructeur bij De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Bellen op de fiets mag, maar een gevaar op de weg vormen niet. Dan kan de politie ingrijpen met beroep op artikel 5 van de Wegenverkeerswet.

De campagne 'Aandacht op de weg' roept fietsers dan ook op om even op een veilige plek stil te gaan staan als ze iets op internet willen opzoeken of zich willen verdiepen in de sociale media. Automobilisten werden al langer gesommeerd een parkeerplaats op te zoeken of een (handsfree) telefoongesprek zo kort mogelijk te houden.

Providers doen mee

Veilig Verkeer Nederland zegt liever te zien dat de telefoon of smartphone de hele reis opgeborgen blijft. ''Maar als het toch moet, dan stilstaand of op een parkeerplaats''.

Telecomproviders, zoals Vodafone, KPN en T-Mobile, doen mee aan de campagne van het ministerie. ''Wij hebben hier een gemeenschappelijk belang te pakken'', aldus een woordvoerster van Infrastructuur en Milieu. ''De providers dragen graag een steentje bij aan veilig verkeer.''

Volgens een woordvoerder van T-Mobile moeten mensen zich bewust worden van het gevaar van sociale media in het verkeer. Met een 'positieve stimulans' gaan de providers een gedragsverandering belonen, zo lichtte de zegsman alvast een tipje van de sluier rond de campagne op.

CDA: bellende fietser aansprakelijk

Het CDA wil fietsers aansprakelijk stellen voor de schade als ze een aanrijding veroorzaken doordat ze op de fiets hun telefoon gebruiken.

Dat zei Tweede Kamerlid Sander de Rouwe bij Radio Een Vandaag. Volgens hem neemt het aantal gevaarlijke situaties toe door het stijgende gebruik van sociale media. Dat maakt vooral jongeren kwetsbaar.

Nu is de automobilist altijd voor minstens de helft aansprakelijk voor de schade van de fietser. Dat komt doordat fietsers voor de wet als zwakkere verkeersdeelnemers gelden. De Rouwe vindt dat de veroorzaker van de schade ook als dat een fietser is volledig moet betalen.

Bron: NOS en ANP