Oxboard: veilig maar niet legaal
Ben jij al bekend met het fenomeen: de Oxboard? Dit kleine broertje van de Segway mag momenteel wettelijk gezien niet op de openbare weg of stoep rijden maar scoort volgens de SWOV wel voldoende op het gebied van veiligheid. Gaan we de Oxboard binnenkort dan ook terug zien in het verkeer?
Nog niet legaal
Omdat de Oxboard nog niet tot een van de wettelijk vastgestelde voertuigcategorieën behoort is het voertuig niet legaal te gebruiken in het verkeer. De SWOV deed onderzoek naar de veiligheidsaspecten van de Oxboard en kwam tot de conclusie dat het product hier voldoende aan voldoet. Oefenen moet je alleen wel (minimaal een half uur). Toch betekent dit niet dat toelating tot de openbare weg voor de deur staat.
‘Bijzondere bromfiets’
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu kan besluiten om innovatieve voertuigen toe te laten op de openbare weg. Een fabrikant of importeur moet hiervoor alleen wel een aanvraag indienen en aantonen dat het voertuig aan het veiligheids- en milieubeschermingsniveau voldoet. Net als de Segway zou de Oxboard dan de status van ‘bijzondere bromfiets’ kunnen krijgen. Bestuurders moeten minimaal 16 jaar oud zijn om een ‘bijzondere bromfiets’ te mogen besturen.
Praktijktoets
De Oxboard scoorde in de praktijktoets van SWOV voldoende op onderdelen zoals rechtuit rijden, bochten, overgang van drempels en uitwijken of snelheid minderen bij een onverwachte gebeurtenis. Het SWOV ziet op basis van de resultaten geen bezwaren om de Oxboard niet toe te laten op het voetpad (met een maximumsnelheid van 6 kilometer per uur). Omdat de interactie met andere weggebruikers nog niet is onderzocht, is nog niet vast te stellen of bestuurders van Oxboards met hogere snelheid ook op fietspaden toegelaten zouden kunnen worden.
Bron: Verkeersnet