Pover gesteld met verkeerskennis van gemiddelde Vlaming

Niet alle Vlaamse bestuurders weten dat 'zo rechts mogelijk rijden' ook geldt wanneer een spitsstrook geopend is.

De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Uit de jaarlijkse Grote Verkeersquiz die in België elk jaar gehouden wordt, blijkt dat de Vlamingen gemiddeld maar 12 tot 13 op 20 scoren. Zwaar gebuisd (Vlaams voor ‘gezakt’, Red.) voor het theoretisch rijexamen dus…

Ook uit een grote studie van het steunpunt Verkeersveiligheid uit 2006 blijkt dat de Vlaming gemiddeld maar 56 procent scoort. Ter vergelijking: om te slagen voor het theoretisch rijexamen moeten kandidaten 82 procent halen.

"Die score werd maar door 3,8 procent van de deelnemers gehaald. Dat is dus niet zo goed", zegt Werner De Dobbeleer van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde. Kanttekening is wel dat uit dezelfde studie bleek dat wie een grotere kennis over het verkeersreglement had, vaker betrokken was in ongevallen. "Waarschijnlijk speelt daar mee dat iemand met een grotere kennis denkt dat iedereen de regels goed kent en minder defensief gaat rijden."

Fietsers

Vooral met de kennis over de regels rond fietsers in het Belgische verkeer is het pover gesteld. Maar die regels zijn dan ook niet zo eenvoudig en kennen grote verschillen tussen voorrang met of zonder een fietspad, of bijvoorbeeld tussen een fietspad en een fietssuggestiestrook.
Bovendien weten maar heel weinig Vlamingen dat bestuurders niet verplicht rechts moeten rijden op een rotonde. Voor Vlaamse fietsers is het zelfs veiliger om in het midden over de rotonde te rijden, zo zijn ze namelijk beter zichtbaar voor de andere bestuurders.

Ook de regels rond de voorrang van rechts blijken onvoldoende gekend. Zo weet maar driekwart van de Vlamingen dat je je voorrang van rechts altijd houdt, ook al ben je gestopt aan een kruispunt. Die regel werd in België pas enkele jaren geleden gewijzigd, maar het is nog altijd bijzonder moeilijk om die overal ingang te laten vinden. Het blijft dan ook de vraag of 'nieuwere' regels zoals het verplicht ritsen en rijden op een spitsstrook wel voldoende bekend zijn in België.

Vereenvoudiging

De Vlaamse Stichting Verkeerskunde is in Vlaanderen bevoegd voor verkeerseducatie. Na de uitvoering van de Zesde Staatshervorming wordt Vlaanderen ook bevoegd voor de sensibilisatie, die nu nog bij het federale BIVV zit. De Dobbeleer wil dan ook graag nog meer inzetten op het bijspijkeren van de verkeerskennis. "Met de jaarlijkse Verkeersquiz bereiken we nu 60.000 mensen. Met gerichte opleidingen spreken we nu al bepaalde doelgroepen aan, vooral jongeren, senioren of motorrijders. We hopen in de toekomst ook de 'middengroep', de gewone autobestuurder, beter te kunnen bereiken."

Op federaal vlak in België ligt al enkele jaren een plan op tafel dat het verkeersreglement moet vereenvoudigen, maar concreet is dat plan nooit geworden.

Bron: Het Laatste Nieuws