Razendsnelle elektrische fiets zonder regelgeving levert probleem op

De introductie van een nieuwe razendsnelle elektrische fiets zorgt voor kopzorgen bij ministerie, branchevereniging en fietshandelaren. Op de zogenoemde Speed Pedelec haalt de berijder met gemak 45 kilometer per uur en dat kan gevaarlijke taferelen met zich meebrengen op het fietspad

Lesautolease.nl

— Advertentie —

Intussen weet vrijwel niemand wat de regelgeving omtrent het nieuwe voertuig moet worden, terwijl er naar verwachting dit jaar duizenden verkocht gaan worden. "Die fiets wordt een goudmijn", zegt Tom Huyskens van de Bovag. "Maar er zit een enorm hiaat in de wet. Er is veel onduidelijkheid over de regels en we gaan binnenkort met het ministerie van Infrastructuur en Milieu om de tafel, want ook dat zit met de fiets in zijn maag. Ook op Europees niveau willen we er afspraken over maken."

Het gaat allemaal om een elektrische fiets waarbij altijd meegetrapt moet worden. De kopers zijn naar verwachting vooral dertigers die op de fiets naar hun werk willen, maar de afstand daarvoor te groot vinden. Met een beetje meetrappen wordt met de tweewieler al snel een snelheid van 45 kilometer per uur bereikt, terwijl de gemiddelde snelheid nu van elektrische fietsen op 18 kilometer per uur ligt.

Maar wat is de Speed Pedelec nu eigenlijk? "Deze snelle fiets valt tot 2017 onder de snorfietsen. Dat betekent dat je er een (brommer)rijbewijs voor nodig hebt en je 'm moet verzekeren", laat de ANWB desgevraagd stellig weten. Een snorfiets mag echter maar 25 kilometer per uur en dus zou iedereen die met de fiets een hogere snelheid bereikt (en dat is juist de reden dat mensen 'm aanschaffen) een boete kunnen krijgen.

De Bovag ziet dat niet gebeuren. "Nee, dat kan natuurlijk niet", zegt Huyskens. "En waar moeten ze rijden? Op het fietspad? Of op de weg? Maar mensen kopen juist een fiets om niet tussen de stinkende vrachtwagens te rijden. En moeten ze een helm op? Want op een bromfiets die 45 rijdt moet dat ook. Maar fietsers willen dat niet. Daarom gaan ze fietsen. Het is een interessante discussie die nu in Den Haag op tafel ligt."

Minister Schultz is van mening dat er een brede discussie gevoerd moet worden over dergelijke nieuwe tweewielers die leidt tot duidelijke regels. "Het aantal fietsers neemt toe en oplossingen moeten leiden tot een integrale aanpak van verkeersveiligheid en bereikbaarheid, waarin ook gemotoriseerde tweewielers een plek hebben."

De Bovag verwacht nog wel meer noviteiten waarover de wetgevers hun hoofd kunnen breken. "Het zijn ontwikkelingen die je niet tegenhoudt. Net als destijds met de Segway. Nu is dat niet zo'n enorm succes, maar dat gaat deze fiets wel worden", aldus Huyskens.

Ook de handel wil snel duidelijkheid om goede voorlichting te kunnen geven aan de klanten. "Het is een moeilijke kwestie", zegt Edouard Rekko van Fietsenwinkel.nl. "Als het een snorfiets wordt, moet er een blauw plaatje op, maar vooralsnog worden ze zonder plaatje verkocht. Het is voor ons heel belangrijk dat er eenduidige regelgeving komt, want er zit nu een gat in de wet."

Bron: Metro