Reactie op brief over verbod op turbotheorie

Motor ADAS ACC

Vorige week publiceerden we de ingezonden brief van ene P. van Neck uit Rotterdam, die pleitte voor een verbod op theoriecursussen in 1 dag. We kregen daarop meerdere reacties binnen. Zo ook van Bas Kroeze, al 40 jaar rijinstructeur en rijschoolhouder uit Weert.

Lesautolease.nl

— Advertentie —

"Ik ben een rijschoolhouder uit Weert en geef dit jaar 40 jaar rijlessen en heb eerst 25 jaar bij defensie gewerkt en vanaf 2004 heb ik mijn
eigen rijschool.


Ik denk, dat het hele theorie gedeelte, cursussen en examens, eens goed tegen het licht moeten worden gehouden, ik ben namelijk van mening dat het theorie-examen veel te uitgebreid is en daardoor veel te moeilijk voor heel veel leerlingen.


Zou het niet zo moeten zijn dat de kennis met betrekking tot de theorie afgestemd moet worden op het opleiden tot een veilig en verantwoordelijkheidsbewuste bestuurders? Zonder dat er sprake is van veel overbodige informatie die weinig of niet relevant is. Ik denk dat het theorie-examen zodanig in elkaar moet zitten, dat informatie die direct oproepbaar moet zijn om een situatie veilig op te kunnen lossen, getest zou moet worden. En niet allerlei randzaken zoals bijvoorbeeld het uitsteken van lading of het vervoeren van kinderen wel of niet in een kinderzitje. Dat kan iemand die die informatie nodig heeft in deze tijd van mobiele informatie heel eenvoudig oproepen als die informatie op dat moment nodig is. Dat kan natuurlijk niet op een druk kruispunt

Ik denk overigens dat de kennis die ze opdoen bij zo'n cursus vaak beter blijft hangen, doordat de leerling werkt met trucjes en ezelsbruggetjes.

Blijft beter hangen

Die enorme hoeveelheid theorie is totaal niet relevant om een voertuig veilig te kunnen besturen. Bovendien hebben leerlingen het erg druk met hun hele leven, waardoor ze op zoek gaan naar makkelijke, vlotte methodieken om de theorie te behalen. En dus vaak gebruik maken van de spoedcursussen. Ik denk overigens dat de kennis die ze opdoen bij zo'n cursus vaak beter blijft hangen, doordat de leerling werkt met trucjes en ezelsbruggetjes. Die zorgen er vaak voor dat de kennis blijft hangen. En die trucjes en ezelsbruggetjes kunnen ze dan ook gebruiken tijdens de rijlessen, waardoor de informatie die ze op dat moment nodig hebben heel snel beschikbaar is. Ik weet trouwens heel zeker dat van alle (veilige) bestuurders in Nederland die al eventjes in bezit zijn van een rijbewijs er bijna geen een zal slagen voor het tegenwoordige theorie-examen. Zijn het daardoor onveilige bestuurders?

Gevaarherkenning

Nog even over het gedeelte gevaarherkenning. Wat een onzin!!

Ook daar geldt dat wanneer je een ervaren bestuurder zo'n toets laat maken, dat er geen enkele in staat is om dat met een voldoende af te sluiten. Je kan iemand niet in een situatie laten vallen en vervolgens vragen wat hij moet doen, dat werkt in de praktijk zo niet. Pas bij goed anticiperen (wat tijd nodig heeft) kan je gevaren herkennen en erop reageren. Om die reden heeft dat gedeelte al geen enkele meerwaarde voor een toekomstig bestuurder.

Al met al denk ik dus dat die enorme melkkoe van het CBR aangepakt zal moeten worden. Daarnaast ben ik van mening, dat het theorie-examen veel praktijkgerichter zal moeten worden. Op die manier krijgen leerlingen alleen de kennis die echt relevant. Ze zullen het echt beheersen en hoeven dus niet meerdere malen terug te komen. En ja, laat ze maar zo'n spoedcursus volgen. Ik denk dat het heel menselijk is om de gemakkelijkste weg te bewandelen. Dat blijkt wel uit het feit, dat mensen bereid zijn om het redelijke bedrag daar aan te besteden.


met vriendelijke groet,

Bas Kroeze

s. U zult wel denken wat een lange reactie maar ja, toch weinig anders te doen op dit moment ;-)