‘Rijden met waterstof zónder grote tank’
We vinden het steeds belangrijker om ‘groen’ te zijn én te ondernemen. Zo rijden er al veel mensen elektrisch. En ook voor sommige rijschoolhouders is verantwoord ondernemen dagelijkse kost. “Met alles wat we doen houden we rekening met de toekomst van onze kinderen”, zo zegt Patrick Hartemink van Verkeers- & Vervoersopleidingen Hartemink. Op dit moment experimenteert Hartemink met het rijden op waterstof in combinatie met diesel.
Geen grote tank
Het rijden op waterstof staat nog behoorlijk in de kinderschoenen. In september 2014 werd in Nederland pas het eerste waterstoftankstation geopend. En op dit moment rijden er ook nog niet veel waterstofauto’s in ons land. Een groot nadeel is namelijk dat bij de opslag van het waterstof voor een kleine hoeveelheid een grote tank nodig is, waardoor waterstof vaak alleen in grote auto’s gebruikt kan worden.
Toch experimenteert Hartemink sinds deze week met het product. “Ik zit in de Innovatie commissie van het Koninklijk Nederlands Vervoer. Op die manier kwam ik terecht bij een leverancier die met waterstof werkt, zonder dat de stof een enorm grote tank nodig heeft. Hierdoor wordt het ook voor kleine auto’s mogelijk om op waterstof te rijden.”
Ingewikkeld verhaal
Hartemink geeft aan dat het technische verhaal van deze manier van rijden op waterstof ingewikkeld is. “Simpel gezegd komt het er op neer dat er tijdens de verbranding in de auto waterstof wordt bijgespoten, waardoor er minder gevaarlijke gassen ontstaan. Je hoeft geen grote tank, maar een tank zo groot als een colafles. Het is een nieuwe innovatie en wij zijn op dit moment met twee auto's aan het proefdraaien.”
Voordelen
Hoewel het technische verhaal volgens Hartemink ingewikkeld is, schijnt het installeren van dit systeem dat niet te zijn. “Het duurt slechts twee uur per auto en het kan overal worden ingebouwd. Het systeem zorgt voor een snellere en betere verbranding, waardoor de lucht schoner blijft en je daarnaast ook zuiniger rijdt. Je blijft dus wel op diesel rijden, maar dan schoner.”
Groener en goedkoper
Naast een verkeersopleiding biedt Hartemink ook personenvervoer aan, waarmee zij ‘Groenste touringcarbedrijf’ van Nederland zijn. Mits deze nieuwe innovatie daadwerkelijk positief uitpakt zal het bedrijf het systeem in het gehele wagenpark gaan installeren. “De prijzen van het systeem zijn nog niet helemaal bekend maar ik verwacht dat het zo’n 900 euro kost, dat hebben wij er zo uit. Omdat we natuurlijk ook met dit systeem besparen. Toch moet ik er wel bij zeggen: besparen dat is leuk meegenomen, maar de groenste zijn is veel mooier.”
Wij zullen na de proefperiode opnieuw contact zoeken met Patrick Hartemink om zijn ervaringen, wat betreft dit systeem, met u te delen.