Rijschool promoten via dagdeal websites ligt gevoelig
Sommige rijschoolhouders vinden het interessant om hun rijschool te promoten via een dagdeal website als Groupon. Ze verwachten, onterecht, extra omzet te draaien. Maar meer dan een marketingkanaal om snel nieuwe klanten te werven is het niet.
Dagdeals
Een dagaanbieding of dagdeal is een product of dienst dat gedurende een beperkte periode (vaak slechts 24 uur) voor een zeer scherpe actieprijs wordt aangeboden. Voorbeelden van dagdeal websites zijn: Groupon, jouwaanbieding en Socialdeal.
Voordelen
Het belangrijkste voordeel van het inzetten van een dagdeal website is dat je in een korte tijd veel nieuwe leerlingen voor je rijschool kunt werven. Als deze leerlingen tevreden zijn, is er een grote kans dat ze jouw rijschool aanraden bij familie en vrienden. Hierdoor breidt je klantbestand zich snel uit.
Nadelen
Het nadeel is dat je er niets aan zult verdienen. De belangrijkste voorwaarde van Groupon is bijvoorbeeld dat bedrijven een korting geven van minimaal 50 procent van het normale tarief. Dat betekent omgerekend al snel dat je gratis rijles geeft. Hiervoor in ruil krijgt je rijschool online veel aandacht en extra naamsbekendheid. Het is daarom beter om een dagdeal website te zien als een investering om snel meer (online) naamsbekendheid te genereren.
Denk aan imago rijschool
Een dagdeal website kan goed zijn voor je imago zolang je er als rijschool niet te vaak gebruik van maakt. Je wilt tenslotte niet dat potentiele klanten denken dat je als rijinstructeur amper werk hebt. Daarnaast levert het je ook geen winst op. Wil je een dagdeal website op een goede manier inzetten om je rijschool te promoten? Doe dit dan niet meer dan eens per jaar. Let daarbij ook op het maximum aantal afnemers. Het zou zonde zijn als ineens blijkt dat je rijschool de toestroom aan nieuwe leerlingen niet aan kan.
Collega-rijscholen nemen je samenwerking met dagdeal websites je niet in dank af. Concurreren op prijs wordt gezien als zwaktebod, een gebrek aan kwaliteit van je diensten. Want als je het goed zou doen, heb je voldoende leerlingen, zo is vaak de redenering. Dus met het oog op je relaties met andere rijscholen: bezint eer ge begint.