Rijschoolhouders: 10 tips om meer uit social media te halen
Je bent actief op diverse sociale netwerken, maar het wil allemaal nog niet echt lukken. Inspiratie voor berichten is er niet altijd en de interactie is laag. Herkenbaar? We geven je graag 10 tips zodat ook jouw rijschool kan profiteren van de kracht van social media.
Social media kun je vandaag de dag zien als een essentieel onderdeel van een goede marketingstrategie. Sociale netwerken zijn laagdrempelig en geven je de kans om je rijschool goed in de markt te zetten. Dichter bij je doelgroep kun je daarnaast haast niet komen. Scherp de manier waarop jij social media inzet daarom aan door deze 10 tips te volgen.
1. Ontwikkel een strategie
Een social media-strategie, hoe kleinschalig ook in het begin, levert al snel voordeel op. Een profiel aanmaken en lukraak berichten online zetten is niet aan te raden. Beter is het om vooraf te bepalen hoe jij jouw rijschool online neer wilt zetten. Denk goed na over wie je wilt bereiken en hoe je dat wilt gaan doen.
2. Maak tijd vrij
Je zult niet de eerste rijschoolhouder zijn die enthousiast begint met social media maar die, na het uitblijven van acuut succes, steeds minder vaak inlogt en berichten plaatst. Social media hebben tijd nodig om tot bloei te komen. Het is daarom aan te raden om bewust tijd vrij te maken en regelmatig in te loggen om de kanalen te onderhouden.
3. Geen eenrichtingsverkeer
Op social media draait het niet enkel om het zenden van informatie. Streef naar tweerichtingsverkeer en ga in gesprek met potentiële klanten. Niet reageren is sowieso uit den boze, geef op zowel positieve als negatieve berichten snel en passend antwoord en zet jezelf zo servicegericht neer.
4. Schrijf gericht op de persoon
Spreek mensen persoonlijk aan met je berichten. Woorden zoals u, uw en jouw helpen je lezers zich verbonden te voelen.
5. Voorkom spam
Je social media pagina’s regelmatig bijhouden is belangrijk. Maar zorg ervoor dat je niet gaat spammen. Plaats niet teveel berichten en hou het relevant. Let er verder op dat je berichten niet teveel op reclame gericht zijn om irritatie bij je volgers te voorkomen.
6. Beeld zegt meer dan duizend woorden
Het is een bekend gezegde dat ook zeker geldt voor social media. Aantrekkelijk beeldmateriaal komt je interactie en respons ten goede. Investeer daarom in goed beeldmateriaal van je rijschool. Een reeks foto’s kan tijden als input dienen voor aantrekkelijke berichten.
7. Prikkel nieuwsgierigheid
Het opbouwen van nieuwsgierigheid is belangrijk op social media. Vooral wanneer het doel is om mensen op je bericht te laten klikken. Zorg voor een kloof tussen wat mensen zien en wat ze willen weten om nieuwsgierigheid te stimuleren.
8. Geef tips
Laat zien dat je verstand van zaken hebt. Deel handige tips die leerlingen helpen en ouders laten zien dat hun kinderen bij jou aan het juiste adres zijn voor rijles.
9. Fun!
Mensen bekijken social media veelal omdat ze vermaakt willen worden. Pas je berichten daarop aan en plaats regelmatig leuke, opvallende of grappige afbeelden die de interactie stimuleren.
10. Heb plezier
Zie social media niet als een vervelende taak maar heb plezier. Sociale netwerken geven je de kans om direct met je doelgroep in contact te komen op een leuke en spontane manier. Profiteer en leer hiervan.
Ben je BOVAG-lid en wil je meer weten over het succesvol opzetten van een social media strategie? Meld je aan voor de Masterclass Rijscholenmarketing op 31 oktober 2016 bij de BOVAG. Deze cursus wordt gegeven door Yana Ivanova, van RijschoolMedia2GO.