‘Rijschoolmarketing: probeer je te onderscheiden’
De marketing van je rijschool: voor velen slechts een bijkomstigheid, hoewel de concurrentie binnen de branche moordend is. Het bedrijf RijschoolMedia2GO richt zich op marketing en commerciële bijscholing voor rijscholen. “Onze missie is om de rijschoolhouder succesvol te laten ondernemen met financiële zekerheid op de lange termijn”, aldus Yana Ivanova, manager van RijschoolMedia2GO.
Oprichting
Ivanova kreeg in 2012 een rijschoolhouder bij haar marketingbureau met de vraag of zij een nieuwe website kon genereren. “Ik maakte de website, maar kreeg een paar weken later de man weer op bezoek. Hij had nog steeds geen nieuwe leerlingen in zijn lesauto. Dat had ik hem ook kunnen vertellen, want daar is alleen een goede website niet genoeg voor. Je moet de toekomstige leerling eerst zo ver krijgen dat ze de moeite nemen om op je website te gaan kijken, dan moeten ze al met je in aanraking zijn gekomen”, aldus Ivanova. Ze bedacht voor deze wanhopige rijschoolhouder een marketingplan én met succes. Al snel druppelden de eerste leerlingen zijn lesauto binnen.
Voor Ivanova reden genoeg om zich verder te verdiepen in de rijschoolbranche, die zoals ze zelf zegt ‘nogal gecompliceerd is’. “Ik merkte na mijn eigen onderzoek dat de markt nog veel kan leren en richtte daarom RijschoolMedia2GO op.”
Tweedeling
RijschoolMedia2GO biedt een rijschoolhouder twee opties aan. “Mocht de rijschoolhouder nou helemaal niets te maken willen hebben met marketing, dan lossen wij dat – in nauwe samenwerking met hem of haar – op. Maar waar wij ons vooral oprichten is onze commerciële bijscholing. Je kunt als rijschoolhouder zoveel zelf doen en als je even geen leerlingen hebt, heb je daar ook gewoon de tijd voor. Wij proberen de instructeur of rijschoolhouder tijdens deze bijscholingsdagen commercieel inzicht te geven, zodat hij zich kan onderscheiden tegenover de zogenoemde ‘cowboys’.”
Kwaliteit
Het is al enige tijd bekend dat de rijschoolbranche het moeilijk heeft. Er is minder vraag dan dat er aanbod is. Jongeren worden steeds kieskeurig en de vraag naar goedkope rijlessen stijgt, daarom beginnen radeloze rijschoolhouders te stunten met prijzen. “Het is gewoon een wanhoopsstrategie en uit pure wanhoop ontstaat niets goeds. Je kunt als rijschoolhouder beter investeren in jezelf. De concurrentie is er, maar wat maakt jou bijzonder? Wat maakt jou als rijschoolhouder anders? Simpel gezegd: wat heb je een leerling te bieden? Uiteindelijk verkiezen leerlingen kwaliteit écht boven goedkoop. Zo zullen alleen goede instructeurs overblijven en ‘cowboys’ uit de markt verdwijnen”, aldus Ivanova.
‘Mond-tot-mondreclame’
Veel rijschoolhouders kunnen het hoofd ook goed boven water houden door de zogenoemde ‘mond-tot-mondreclame’. “Ik juich deze manier van reclame echt toe. Maar als je, zeker als beginnende rijschoolhouder, wacht op mond-op-mond sta je stil. Er moet meer gebeuren. Zonder dat je al je geld uitgeeft kun je zelf al heel veel doen. Ook voor de goedlopende rijschoolhouder is het belangrijk te blijven investeren in marketing. Iedereen heeft last van de bestaande concurrentie.”
Commerciële bijscholing
“We hebben een paar weken geleden commerciële bijscholing gegeven bij De VerkeersAcademie. Het was een groot succes. Uit ons eigen onderzoek blijkt dat 89% van de rijschoolhouders behoefte heeft aan bijscholing. Na deze presentatie nam één van de cursisten contact met mij op. Hij bedankte mij voor mijn uitleg, zijn eerste leerling had hij weten binnen te halen door de informatie die ik gegeven heb toe te passen. En precies dat is waar ik het voor doe, rijschoolhouders met succes.”
Op 20 en 27 mei zal Yana Ivanova opnieuw commerciële bijscholing geven bij De VerkeersAcademie. Wil je meer informatie over commerciële bijscholing en rijschoolmarketing ga dan naar RijschoolMedia2GO.nl .