Schuim in je oliedop? Hier komt het door

Heeft je oliedop een schuimkraagje aan de binnenkant? Of zelfs een hele klont wit schuim? Dan moet je even verder lezen, want dit kan schadelijk zijn voor je motor. Het komt doordat auto's meer stilstaan door de lockdown.
Het witte goedje in je oliedop toont aan dat er een emulsie van olie en water in de motor zit, schrijft de autowebsite AMT. Omdat er tijdens de verbranding ook waterdamp wordt geproduceerd, komen er ook druppels damp in de oliecarter terecht.
Probleem
Alhoewel het meeste van de damp via de uitlaat wel naar buiten komt, zorgen stilstand en korte ritjes blijft er veel vocht in de motor achter. 'Als een motor van binnen een temperatuur lager dan het dauwpunt heeft (ongeveer 65°C) is hij kletsnat van de condens', schrijft AMT. Ook verkeerde olie of een te lange interval tussen het verversen van de olie kan deze 'sludge' veroorzaken.
Zodra deze smurrie ook aan de peilstok zit, krijg je een probleem. Het kan voor blokkades zorgen in het motorblok of zorgen voor olielekkages met een dure reparatie of zelfs nieuwe motor als gevolg. Zie je het witte schuim in de dop? Dan is het tijd voor actie.
Oplossing
De oplossing? Regelmatig een flinke rit maken, zodat de motor goed warm wordt en dus hete verbrandingstemperatuur heeft. Ook de olie verversen en een nieuw oliefilter is bij 'sludge' aan te raden. Bij terugkerende smurrie is het aan te raden om eens te kijken welk onderdeel nat blijft en dat te isoleren.
Rijtips om sludge te voorkomen van smeermiddelenbedrijf Bardahl Nederland:
-De eerste kilometer vroeg opschakelen. De olie zit onderin het carter en de olie moet nog overal naartoe.
-Schakel niet bij 2000 toeren per minuut over maar doe dat eens bij 3500 toeren per minuut. Zo komt de olie eerder op temperatuur.
-Rij regelmatig langere afstanden zodat de motor echt warm kan worden. Zeker in koudere periodes van het jaar.
-Rij bij 80km/h eens in de 3e versnelling in plaats van in de 5. Of bij 100km/h in de 4e versnelling in plaats van in de 6e. De motor komt zo goed op temperatuur.