Slechts enkele zelfrijdende auto’s nodig om ‘spookfiles’ te laten verdwijnen

Uit experimenten van Amerikaanse wetenschappers blijkt dat als we vijf procent van de huidige auto’s vervangen door zelfrijdende voertuigen spookfiles snel tot de verleden tijd zullen behoren. Daarnaast zal het vlottere verkeer ook het totale brandstofverbruik aanzienlijk verminderen, wat het milieu weer ten goede komt.

Lesautolease.nl

— Advertentie —

Spookfile

Elke automobilist heeft het wel eens meegemaakt: je rijdt ergens op de snelweg en vanuit het niets wordt het ineens ontzettend druk. Het verkeer hoopt zich op. Even sta je stil, daarna trek je weer op en vervolgens sta je weer stil. Niet kort daarna kun je ineens weer met genoeg snelheid doorrijden. Thuis ga je online op zoek naar de oorzaak van de file, maar er is nergens iets over te vinden. Je hebt in een ‘spookfile’ gestaan. Een dergelijke file ontstaat door menselijk gedrag.

Een automobilist trapt op de rem, de bestuurders achter hem doen hetzelfde, en voor je het weet staat er een file. Buiten dat het ontzettend irritant is, is het ook onnodig. Volgens onderzoekers van de Universiteit van Illinois (VS) zou het vervangen van vijf procent van de auto's door zelfrijdende auto’s dé oplossing zijn. "Onze experimenten tonen dat we de stop-and-go-golven die door menselijk gedrag worden veroorzaakt, kunnen elimineren als slechts vijf procent van de voertuigen geautomatiseerd en zorgvuldig gecontroleerd is", zegt hoofdonderzoeker Daniel Work.

Het onderzoek

BNR vroeg de mening van Tim Busscher, universitair docent Infrastructuurplanning aan de Rijksuniversiteit Groningen. “Het mooie aan zo’n experiment is dat het in de experimentsetting werkt. Maar op de snelweg rijd je niet met je auto's netjes achter elkaar, daar zijn verschillende rijstroken.” In het onderzoek lieten de wetenschappers twintig keurig auto's achter elkaar rijden in een cirkel, met de opdracht allemaal gelijk te rijden. Zoals in onderstaand filmpje te zien is, ontstonden er al snel problemen. Toen de onderzoekers één auto met bestuurder vervingen door een autonoom voertuig, reed het verkeer vloeiender door. “In het experiment werd echter geen rekening gehouden met het kunnen wisselen van rijstrook. “Maar die volgende stap is nog heel uitdagend”, zegt Busscher. “Auto's zullen dan veel met elkaar moeten gaan praten. Volgens Busscher is de conclusie dat vijf procent zelfrijdende auto’s een einde zal maken aan spookfiles, een beetje kort door de bocht.  

Toelichting video

Aan het begin van het filmpje wordt de auto bestuurd door een mens en ontstaan problemen. Kort daarna gaat de auto autonoom rijden, weliswaar gecontroleerd door een slim algoritme dat de snelheid van de auto bepaalt en ontwikkeld is om verkeersopstoppingen te voorkomen. Dan rijdt alles weer goed door. Aan het eind van het filmpje wordt het algoritme weer uitgeschakeld en ontstaan de problemen weer.