Social Media gebruik anno 2015

Onderzoeksbureau Newcom heeft een recent onderzoek gepubliceerd over het social media gebruik in Nederland. Aan het onderzoek hebben totaal 10.395 respondenten van 15 jaar en ouder deelgenomen. Wij zien dat Nederlanders in 2015 meer gebruik hebben gemaakt van Facebook, Instagram en Snapchat en meer dan de helft van de Instagram gebruikers zijn jongeren.

De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Flinke afname aantal twitteraars

Het gebruik van Twitter onder jongeren is in de afgelopen maanden enorm gedaald. Vorig jaar daalde het gebruik al met 4 %. Dit jaar is het gebruik al afgenomen met 26%. De voornaamste redenen waarom internetgebruikers stoppen met het gebruik van Twitter is dat het de gebruiker te weinig oplevert (36 %). Ook vindt men het teveel tijd kosten (32 %) en een deel geeft aan zich niet meer thuis te voelen op Twitter (27 %).

Facebook blijft groeien

De Nederlandse bevolking blijft actief Facebook gebruiken (9.4 miljoen) en dit jaar zijn de Facebook gebruikers met 5% gegroeid. 

Instagram populair onder jongeren

Het online platform Instagram blijft sterk groeien onder jongeren. Het aantal mensen dat Instagram gebruikt, groeide met maar liefst 29 % naar totaal 1,8 miljoen waarvan 722.000 dagelijkse gebruikers. Het platform is voornamelijk populair onder jongeren tot 20 jaar. 

Vrouwen maken de dienst uit op Pinterest

Niet alleen Instagram, maar ook Pinterest heeft veel aan populariteit gewonnen. Pinterest is voornamelijk populair geworden onder 20-40 jarigen en jongeren onder 17 jaar. Opvallend is dat slechts 17 procent van de Pinterest gebruikers man is. De vrouwelijke populatie onder Pinterest gebruikers bedraagt maar liefst 84 procent!