Staan we straks ook in de file bij de oplaadpaal?
Groei van elektrische auto's loopt steeds verder uit de pas met het aantal laadplekken, nu het Rijk niet meer verantwoordelijk is.
In 2014 wordt het dringen geblazen bij laadpalen voor elektrische auto's. Op veel plekken in het land dreigt een groot tekort aan oplaadplekken, verwacht het Arnhemse kenniscentrum voor elektrisch vervoer Stichting E-laad. De huidige stormloop op fiscaal voordelige stekkerauto's leidt tot een snel groeiende vraag naar publieke laadpalen. Maar sinds het Rijk niet langer een nationaal oplaadnetwerk uitrolt, ontstaan grote regionale verschillen in de beschikbaarheid van oplaadpunten. Gemeenten beslissen nu over plaatsing.
Het aantal stekkerauto's in Nederland groeide in 2013, tot en met november, met ruim 200 procent, het aantal (semi)publieke oplaadpunten met 75 procent, blijkt uit data van Agentschap NL. "Het is zeer waarschijnlijk dat het aantal publieke laadpalen in 2014 niet meegroeit met de groei van het aantal oplaadbare elektrische auto's", zegt woordvoerder Eric van Kaathoven van E-laad. "We moeten het dus hebben van semipublieke laadpalen, zoals bij supermarkten." Cruciaal voor het succes van elektrisch rijden in Nederland is dat er genoeg publieke oplaadpalen zijn, legt Van Kaathoven uit. "Je kunt auto's thuis opladen, maar in Nederland moeten auto's vaker dan in andere landen parkeren op de openbare weg en daar moeten ze ook opgeladen worden. Voor ons land is dat de sleutel tot succes." In Europa behoort Nederland niettemin met Noorwegen tot de koplopers in elektrisch autorijden.
Schaarste
Schaarste leidt op sommige plekken al tot vechten om een plekje bij de publieke paal. Utrecht voert per 2014 betaald parkeren in voor opladende elektrische auto's. Dat gebeurt om de doorstroming te bevorderen. Opgeladen auto's moeten snel ruimte maken voor lege. Laden duurt, afhankelijk van de techniek, tussen 30 minuten en elf uur. Elektrische-autorijders treffen steeds vaker een niet-ladende auto aan bij een laadplek, soms zelfs niet-elektrische voertuigen, aldus E-laad.
Oplaadstress en files
De stichting zoekt naar oplossingen voor de schaarste aan laadplekken. Er bestaan websites en apps om vrije laadpalen te vinden en te reserveren. Gedacht wordt aan sensoren die de parkeerwacht of de automobilist alarmeren wanneer een stekkerauto volgeladen is en de schaarse plek blijft bezetten. Dat kan problemen voorkomen in steden waar elektrisch rijden wordt gestimuleerd, zoals in Amsterdam, Arnhem, Rotterdam en Utrecht. Grote steden gebruiken subsidiëren elektrisch vervoer om de luchtkwaliteit voor stedelingen te verbeteren. Het succes leidt echter tot oplaadstress. Maar ook in steden en streken zonder stimuleringsbeleid kan het dringen worden bij de laadstations. Daar groeit het aantal laadpalen niet mee met het uitdijende stekkerautopark. Dat gebeurt niet alleen op het platteland, maar ook in steden als Maastricht of Enschede, zegt E-laad.
Bron: Trouw