Stage rij-instructeur: ‘Het is wel wennen om voorin te zitten’
De periode van stage is aangebroken voor de leerlingen van de dagopleiding van De VerkeersAcademie in Amsterdam. Het echte lesgeven is voor velen eindelijk begonnen. Leuk, maar toch ook spannend, zo blijkt. “Het is wel even wennen hoor om voorin te zitten”, zo zegt Suzanne Bakker, een van de leerlingen die wij al enige tijd volgen.
Stage
De eerste echte les was voor Bakker een behoorlijke uitdaging. Hoewel zij goed voorbereid de auto instapte, bleek lesgeven in de praktijk nog zo makkelijk niet. “Er komen zoveel dingen tegelijk op je af, er gaat van alles door je hoofd. Moet ik nu wel iets zeggen en hoe zal ik dit zeggen? Mijn hoofd liep bij mijn eerste les echt een beetje over, ik was er helemaal stil van. En dat gebeurt meestal niet zo snel”, lacht Bakker.
Thijs Raatsie, een medeleerling van de dagopleiding geeft aan nog niet veel lesuren te hebben gehad. “Het doel is om zo veel mogelijk met vaste leerlingen te werken. Dit geeft een goed beeld van de voortgang die een leerlingen (kan) maken. Dit komt inmiddels goed op gang.”
Moeilijk
Iedere beginnende rijinstructeur loopt tegen moeilijkheden aan. Voor Bakker is dit de communicatie richting de leerlingen. “Het moeilijkste vind ik nog het vinden van de juiste tekst op het juiste moment. Het is vooral lastiger in te schatten, omdat je de leerling nog niet kent. Tegen de een moet je nu eenmaal meer zeggen dan tegen de ander. Het kijken valt me mee, ik merk dat je dit al wel automatisch doet.”
Raatsie vindt juist het ingrijpen bij een leerling lastig. “Mijn begeleider wees mij hierop. Dit hebben we samen geoefend en dat is best een bijzondere gewaarwording. Met name rare stuurbewegingen zijn wel even schrikken. Het is goed om een begeleider te hebben die hier eerst even op wijst voordat je zomaar in de instructeurstoel wordt gezet.”
Begeleiding
Suzanne Bakker is erg blij met de begeleiding die zij krijgt vanuit haar stagebedrijf. “Ik word goed begeleid door de verschillende medewerkers binnen mijn stagebedrijf. Daarnaast is mijn stagebegeleider heel geduldig, dat vind ik wel fijn. Ook heb ik de mogelijkheid om met de andere werknemers mee te rijden om hun manier van lesgeven te kunnen observeren, dat helpt mij echt enorm”, aldus Bakker.
Ook Raatsie is erg tevreden over zijn stagebedrijf. “Mijn stagebedrijf helpt mij erg goed. Er lijkt een idee te heersen in de branche dat rijscholen geen zin, tijd of moeite willen steken in een stagiair. Naar mijn idee is dat echt een fabeltje, want naast mijn eigen stagerijschool zijn er meerdere die het leuk vinden om mij te begeleiden als ik nog een paar uurtjes extra wil maken.”
Raatsie geeft aan zelf contact te hebben gezocht met andere rijscholen, omdat hij feedback van meerdere personen erg waardeert en dat met deze feedback en oefeningen in een lesauto zijn niveau omhoog gaat. “Alle uren die ik kan maken zorgen ervoor dat ik later met mijn eigen rijschool gelijk lessen van niveau kan geven.”
Praktijkexamen
Hoewel het praktijkexamen nog even duurt weten deze leerlingen van de dagopleiding wel wat zij na het behalen van het praktijkexamen gaan doen.
“Ik ga eerst het lesgeven mij eigen maken, maar de instructie papieren voor op de motor staan zeker op mijn wenslijstje”, aldus Bakker.
Raatsie: “Ik ben op mijn werk al bezig met een stukje marketing voor Rijschool Raatsie. Hierdoor heb ik straks al meer klanten dan eigenlijk handig is. Dit maakt wel dat ik vertrouwen heb een goede start te kunnen maken. Om zekerheid te hebben blijf ik voorlopig wel gewoon werken in mijn huidige baan.”