Steeds meer vraag naar vrachtauto, bus, taxi en tractor rijbewijs

De Nederlandse economie is weer flink aan het groeien en steeds meer mensen weten hun weg te vinden naar het CBR voor hun rijexamen. Vooral bij rijexamens voor de vrachtauto, bus, taxi en tractor is het extra druk. Op sommige vestigingen is de wachttijd opgelopen tot negen weken.

Opleiding tot ADAS-instructeur bij De VerkeersAcademie

— Advertentie —

CBR

Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) geeft aan dat ze momenteel over te weinig examinatoren beschikt om al de examens tijdig af te kunnen nemen. "Examinatoren die examens voor bus en vrachtwagens afnemen, moeten namelijk aan extra, specifieke vakbekwaamheidseisen voldoen", licht CBR-woordvoerder Nathalie Dingeldein toe aan het Nederlands Dagblad. Om goed in te kunnen spelen op de grote vraag is de organisatie begonnen met het opleiden van extra personeel. Om de drukte enigszins de kop in te drukken, neemt het CBR nu ook op zaterdag examens af.

Vergrijzing

Door de toenemende vergrijzing kampt de Nederlandse transportsector sinds 2015 met een enorm tekort aan vrachtautochauffeurs. De komende jaren zal dit tekort alleen nog maar groter worden als veel van de bestaande vrachtautochauffeurs met pensioen gaan. Verschillende werkorganisaties hebben al voorspeld dat naar verwachting circa 50.000 nieuwe chauffeurs nodig zijn om dit tekort op te vullen. Dit geldt ook in het busvervoer, waar de gemiddelde leeftijd van de chauffeur 57 jaar is.

Taxi-opleidingen

Het taxi rijbewijs is waarschijnlijk meer populair door de versoepeling van de regels om een eigen taxibedrijf te mogen beginnen. Voor de plotselinge populariteit van het trekkersrijbewijs heeft het CBR geen verklaring.

De VerkeersAcademie geeft aan zich in de signalen te herkennen. “De aanvraagtermijnen voor de taxi-examens die lopen nu her en der nog wel eens op. We proberen daar zoveel mogelijk op te anticiperen, zodat onze kandidaten die de opleiding tot taxichauffeur doen er geen hinder van ondervinden”, vertelt directeur Gijs Kantelberg.  Ook wordt aangegeven dat de organisatie de rijschoolvacatures sinds een aantal maanden fors ziet oplopen. 

Rijschoolvacatures

“Rijscholen plaatsen massaal hun rijschoolvacatures op onze website. Of ze bellen me met de vraag of we nog pareltjes in de opleiding hebben zitten. Die hebben we zeker, maar die zijn vaak al snel na de start van de opleiding opgepikt door collega-rijscholen”. Volgens Kantelberg moeten rijscholen momenteel veel moeite doen om goede rijinstructeurs te werven. Rijscholen die willen investeren in de opleiding en vervolgopleidingen van aankomende collega’s zijn volgens hem het best voorbereid op de mooie toekomst die voor ons ligt. “Het is mooi om te zien dat de branche na jaren van kommer en kwel in volle bloei komt te staan”, beëindigt Kantelberg het gesprek.