'Straks sneller door Rotterdam'
De gemiddelde snelheid op de belangrijkste Rotterdamse hoofdwegen bleef het afgelopen jaar, ondanks toenemende files op de ring, stabiel. Op een paar wegen zijn automobilisten langer onderweg dan 3 jaar geleden, maar op de meeste plekken gaat het beter. De Schiekade/Schieweg blijft het grootste zorgenkindje.
De Rotterdamse verkeerswethouder Jeannette Baljeu heeft zich tot doel gesteld op alle hoofdwegen de gemiddelde snelheid omhoog te brengen naar 25 kilometer per uur. Op de meeste grote wegen is haar dat wel gelukt. Maar op de Schiekade/Schieweg, een van de belangrijkste toegangswegen tot de stad, blijkt dat erg lastig. Het verkeer staat er opvallend vaker vast dan elders.
De 22 kilometer per uur die automobilisten daar halen, is laag in vergelijking met andere hoofdroutes. Het is ook voor het tweede achtereenvolgende jaar dat de Schieweg/Schiekade er zo slecht op staat. Vorig jaar was de snelheid met 21 kilometer per uur zelfs nog iets lager.
Volgens Baljeu heeft de gemeente op verschillende manieren geprobeerd de doorstroming op deze belangrijke route te verbeteren, maar is dat niet echt gelukt. “We zijn daar heel erg aan het sleutelen en het zoeken naar een oplossing, maar er zitten een paar hele zware kruisingen in, zoals als de Bergweg en de afslag naar Blijdorp; die moeten bereikbaar blijven.”
Ter vergelijking: op de nabijgelegen Stadhoudersweg/Statenweg werd vorig jaar gemiddeld zo'n 30 kilometer per uur gereden. Op de nog bekendere Maasboulevard/ Abraham van Rijckvorselweg lag de snelheid zelfs op zo'n 35 kilometer.
Volgens Baljeu deden zes van de zeven Rotterdamse hoofdwegen waar op gemeten wordt het goed in 2013. "Het kan altijd zijn dat het door omstandigheden drukker is dan normaal, maar over het algemeen stroomt het verkeer op de meeste hoofdwegen goed door."
Ring
In vergelijking met het verleden is de doorstroming binnen Rotterdam aanzienlijk verbeterd, vindt zij. “We zien vooral drukte in de stad als de ring erg druk is. Zoals tijdens de spits, bij ongevallen of als er slechte weersomstandigheden zijn. Dan proberen mensen soms binnendoor te rijden en dat is niet goed voor de doorstroming.”
Dat het nu iets beter gaat, komt volgens haar onder meer omdat de gemeente veel sneller ingrijpt bij incidenten en beter samenwerkt met andere wegbeheerders zoals Rijkswaterstaat. Automobilisten worden ook veel beter en sneller geïnformeerd over files of afsluitingen, zodat ze tijdig een andere route kunnen nemen. “Het totale pakket wordt steeds beter.”
De Rotterdamse verkeersmarinier, die ervoor moet zorgen dat het verkeer goed blijft doorstromen tijdens werkzaamheden en evenementen, heeft daar volgens haar ook een belangrijke rol in gespeeld.
Op de meeste wegen is de situatie inderdaad beter dan het verleden, blijkt uit de gegevens. Zo werd in 2007 nog een gemiddelde snelheid van 15 kilometer per uur gemeten op de Schieweg. En op de Maasboulevard kon je destijds nog 'maar' 31 kilometer per uur rijden.
Maar er zijn ook hoofdwegen waar de situatie iets is verslechterd in de loop der jaren. Op de Tjalklaan ging de snelheid bijvoorbeeld terug van ruim 30 kilometer naar 28 nu. En ook op de Groene Kruisweg/Dorpsweg ging de snelheid vergeleken met drie jaar geleden iets terug.
Baljeu is dan ook nog niet tevreden. Vooral de situatie op de Schiekade/Schieweg zit haar dwars. “Ik vind niet dat je het op moet geven. We zijn bezig met het afstellen van de verkeerslichten, en kijken waar mogelijk waar we dingen beter op elkaar kunnen afstemmen. Maar je hebt gewoon een aantal factoren waar je rekening mee moet houden.”
Den Haag
Overigens doet Rotterdam het helemaal niet zo slecht in vergelijking met andere grote steden. In Den Haag voldoet 'slechts' 67 procent van de lokale hoofdwegen aan de gemiddelde snelheid van 20 tot 25 kilometer per uur waar de gemeente naar streeft. Het gemeentebestuur van Den Haag heeft zichzelf wel meer tijd gegeven om deze doelstellingen te bereiken. Pas in 2020 moet die snelheid in 95 procent van de tijd overal worden gehaald, laat een gemeentewoordvoerder weten.
Amsterdam
In Amsterdam wordt gewerkt met verschillende snelheden. Voor het centrum geldt daar een gemiddelde snelheid van 20 kilometer per uur, en voor de wegen binnen de ring 30 kilometer. “Als Rotterdam 30 haalt op de meeste wegen waar 25 het streven is, is dat niet zo slecht,” zegt een woordvoerder. Maar eigenlijk zijn beide steden niet te vergelijken, voegt hij daar aan toe. “Amsterdam heeft een oude binnenstad, met een oude stadsstructuur. Het is dus appels met peren vergelijken.”
bron: AD/Rotterdams Dagblad