Subsidies elektrisch rijden vooral voor welgestelden

De 700 miljoen euro belastingkorting die de overheid in 2018 heeft verstrekt aan kopers van elektrische auto’s zijn grotendeels bij vermogende automobilisten terecht gekomen. Bijna de helft van de ruim 25.000 volledig elektrische auto’s die vorig jaar in Nederland verkocht zijn waren Tesla’s en Jaguars met een cataloguswaarde van 80.000 tot 120.000 euro. De verkoop van Tesla’s steeg vorig jaar met 260 procent. Deze run op autosubsidies leidt tot een begrotingstegenvaller van een paar honderd miljoen euro, die nog niet formeel aan de Tweede Kamer is gemeld.

De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Dit valt op te maken uit de antwoorden die staatssecretaris Menno Snel dinsdagavond heeft gegeven op Kamervragen van CDA-parlementariër Pieter Omtzigt. CDA-leider Sybrand Buma’s bewering dat vooral ‘prosecco drinkende Tesla-rijders’ profiteren van subsidies voor elektrische auto’s en dat dit ‘ten koste gaat van de gewone man’ lijkt in 2018 dus bewaarheid geworden. De subsidies voor elektrische auto’s worden namelijk gefinancierd door de hogere autobelastingen die alle rijders van benzine- en dieselauto’s betalen.

Nederlanders gevoelig voor fiscale prikkels

Het is de zoveelste keer dat het kabinet onderschat hoe gevoelig Nederlandse automobilisten zijn voor fiscale prikkels. De overheid ging ervan uit dat er in 2018 in Nederland 11.000 elektrische auto’s verkocht zouden worden. Dat werden er meer dan twee keer zoveel. Dat heeft ook een positieve kant, want het kabinet wil elektrisch rijden stimuleren om de klimaatdoelen te halen. In 2030 moeten alle verkochte nieuwe auto’s 100 procent elektrisch zijn.

 

Lees hier het volledige artikel »