SWOV adviseert inhaalverbod 80-km wegen
Een permanent inhaalverbod en lagere maximumsnelheden op alle provinciale wegen zijn noodzakelijk in de strijd tegen verkeersdoden. Nu eisen ongelukken onnodig veel levens, zegt het toonaangevende adviesorgaan SWOV.
Meeste slachtoffers
De provinciale wegen zijn met de 50km-wegen in de bebouwde kom dé plekken waar in het verkeer de meeste doden vallen. Vorig jaar stierven bij ongelukken 570 mensen en dat aantal kan fors omlaag volgens SWOV, dé verkeersveiligheidsadviseur van Nederland.
Frontale botsingen door een fout bij het inhalen lopen nagenoeg altijd fataal af. Een inhaalverbod, desnoods af te dwingen met een barrière op de middenstreep, kan zulke ongelukken voorkomen.
SWOV-onderzoeker Atze Dijkstra wijst daarnaast op de grote verschillen op de zogeheten gebiedsontsluitingswegen. In de stad rijden personenauto's en vrachtwagens met 50 kilometer per uur langs fietsers en voetgangers. Op de provinciale weg raast het autoverkeer met 80 kilometer per uur voort, ook bij kruisingen waar brommers, fietsers en landbouwverkeer oversteken.
Achter tractor
Voor Dijkstra staat vast dat een verlaging van de maximumsnelheid op kruispunten levens spaart. Voetgangers en tweewielers kunnen botsingen tot 30 kilometer per uur nét overleven. Voor voertuigen onderling ligt deze snelheid op hooguit 70 kilometer per uur.
De Vereniging VerkeersveiligheidsBelangen (VVB) laat bij monde van een woordvoerder weten de plannen niet helemaal te steunen. De vereniging pleit voor lokale inhaalverboden. "Automobilisten kun je niet opleggen om 10 kilometer achter een tractor of graafmachine te blijven rijden."
Dijkstra denkt er anders over: 'Als auto's frontaal botsen, is er veel meer oponthoud dan wanneer ze een tijdje achter een tractor in landbouwgebied rijden.'
Bron: AD