Tekort aan chauffeurs neemt volgend jaar toe

Er dreigt een tekort aan ervaren chauffeurs in de transportsector. Dit kan een probleem gaan worden nu de vrachtvolumes licht toenemen. Het is nog maar de vraag hoe de producten op hun eindbestemming komen en of het tekort aan chauffeurs ingehaald kan worden.

Lesautolease.nl

— Advertentie —

Uitdaging

De Rabobank verkondigt in zijn kwartaalrapportage Cijfers & Trends van oktober dat het toenemende tekort aan ervaren chauffeurs, wat grenzen stelt aan de groei, de grootste uitdaging voor het wegtransport is. Deze woorden van de Rabobank zijn bevestigd door Simon Loos. Door het chauffeurstekort is er een ambitieuze campagne gestart. Simon Loos wil in honderd dagen honderd chauffeurs werven. Ook beoogt het nieuwe sectorplan Transport en Logistiek in het aantrekken van nieuwe chauffeurs. Het doel is om in 2017, 2000 nieuwe truckers te hebben geworven. De teller stond in augustus op 500. Directeur Sectorinstituut Willem de Vries zegt: “In de loop van dit jaar verwachten we de duizendste chauffeur te kunnen plaatsen”.

Marktomstandigheden blijven uitdagend

Volgens de Rabobank is wegtransport de tak die het meeste zal profiteren van de geprognotiseerde volumegroei van ruim 1 procent. De marktomstandigheden blijven uitdagend binnen de wegtransport. Dit komt door tarievendruk en een toenemende complexiteit in de supply chain. Ook zal de sector internationaal marktaandeel verliezen. Er liggen kansen in het toepassen van nieuwe technologieën zoals platooning en het verduurzamen van de sector. Zoals het invoeren van LNG als brandstof.

Kansen en bedreigingen volgens de Rabobank
  • Het goederentransport binnen Europa zal het komende decennium gematigd verder groeien.
  • De verdere ontwikkeling en commercialisering van de 3D-printer kan grote gevolgen hebben voor de manier van organisatie en uitvoer van het transport in de toekomst.
  • Europese regelgeving is vaak gericht op het ontmoedigen van wegvervoer, maar juist op het bevorderen van de binnenvaart en vervoer over spoor.
  • Er is een tekort aan hoog opgeleide logistieke vakmensen. De aanwas van jong personeel stokt.
  • Door de opkomst van E-commerce neemt de vraag naar distributie toe.
Licht blijven groeien

Volgens verwachting zal de economie de komende jaren in binnen- en buitenland licht blijven groeien. Nederland zal hard moeten werken om haar positie als logistiek toegangspunt tot Europa in de wereldhandel te behouden en haar aandeel op te eisen. Op de langere termijn zijn de ontwikkelingen gematigd positief. Dit zal komen door de opening van de tweede Maasvlakte, de uitbreiding van de Betuwelijn, de verbetering van de vaarwegen en door de nieuwe inland terminals.

Alternatief voor wegvervoer

De groeicijfers van de transportsector blijven naar verwachting gematigd op de langere termijn. Transport over water wordt vaker ingezet als alternatief voor het wegvervoer. Zeker bij grotere afstanden. De tweede Maasvlakte zal op middellange termijn extra vervoer over het water leiden. Het vervoer over de Betuwelijn kan de komende jaren last krijgen van de aanleg van een nieuw traject tussen Emmerich en Dortmund. Dit kan tot gevolg hebben dat een verplaatsing van goederentransport van spoor naar water en weg ontstaat.