Theorie-examen kandidaten worden bedonderd en klagen bij het CBR

Theorie-examen kandidaten voelen zich vaak bedonderd door websites die theorie-examens aanbieden, meldt Metro Nieuws. Tussenpersonen zijn vaak vele malen duurder dan een theorie-examen via de website van het CBR.

Opleiding tot ADAS-instructeur bij De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Een autotheorie-examen kan het beste via de website van het CBR worden gereserveerd, meldt Metro Nieuws. “Websites van tussenpersonen zijn al snel twee tientjes duurder.”

Klachten bij het CBR

Telefonische klachten van consumenten die zich bedonderd voelen stromen bij het CBR binnen. Op het internet zijn websites actief die een theorie-examen tegen een hogere prijs aanbieden. Waar je via de pagina van het CBR 30 euro betaalt, ben je bij een tussenpersoon gemiddeld 50 euro kwijt.

Marketing

De websites worden online goed onder de aandacht gebracht en daardoor verschijnen ze bovenaan de zoekmachineresultaten. Daardoor denken veel examenkandidaten dat ze zich op een betrouwbare website bevinden. “De meest voorkomende klacht is dat mensen het idee hebben dat ze bij ons reserveren, maar dat blijkt dan helemaal niet het geval te zijn’’, zegt Irene Heldens namens het CBR.

Juridisch ingrijpen

Het CBR kan niet veel doen tegen websites als mijntheorieaanvragen.nl en theoriebespreken.nl. De websites worden wel nauwlettend in de gaten gehouden en consumenten worden via social media en de eigen website van het CBR gewaarschuwd. 

Slimme werkwijze

De websites zijn legaal omdat ze gewoon een dienst aanbieden. Toch houden de meesten er een ‘slimme’ werkwijze op na. Zo wordt de prijs pas aangegeven wanneer je al jouw gegevens inclusief Burgerservicenummer hebt ingevoerd en je akkoord bent gegaan met de algemene voorwaarden. Het CBR wil voorkomen dat de websites te veel gaan lijken op de echte website van het CBR. Zodra wordt gezien dat een van de pagina’s te veel op die van het CBR gaat lijken, wordt er juridisch ingegrepen.

“Een kwestie van marktwerking”

Eén sitebeheerder is bereid commentaar te geven. De man laat weten dat het ‘gewoon een kwestie van marktwerking is’. „Er zijn mensen die niet nakijken waar het goedkoper kan, dat gebeurt ook bij het kopen van een spijkerbroek. Daarnaast verrichten wij handelingen voor de consument en ligt onze winstmarge in de hogere prijs.’’