TNO: 'Vrachtwagens zonder chauffeur binnen vijf jaar'
Vrachtwagens op de snelweg zonder actieve chauffeur. Over vijf jaar moet het de normaalste zaak van de wereld gaan worden als het aan TNO ligt.
Op de belangrijkste corridors in ons land rijden dan 'treintjes' van twee trucks vlak achter elkaar, waarbij de achterste niet actief bemand is. De voordelen zijn groot: minder brandstof, minder CO2-uitstoot en een besparing op personele kosten. TNO gaat in praktijkproeven laten zien dat dit veilig kan. “Dat het technologisch mogelijk is, hebben we al eerder aangetoond. Nu gaan we in de praktijk bewijzen dat het ook volstrekt veilig kan”, zegt Daan de Cloe van TNO.
Coöperatief rijden
In november vorig jaar reed minister Schultz van I en M al mee in een test met een groepje automatisch bestuurde personenauto's tussen het verkeer op de drukke A10 bij Amsterdam. Eerder toonde TNO in praktijkproeven op een afgesloten deel van de A270 aan dat colonnes auto's voorzien van TNO-technologie coöperatief kunnen rijden. Daarom is de tijd nu rijp om dit concept van autonoom en cooperatief rijden toe te passen voor vrachtwagens. De Cloe: “In de sector transport en logistiek is de business case duidelijker en sneller te realiseren dan bij personenauto's.”