Tractoren worden voorzien van kentekens

Alle tractoren krijgen vanaf januari 2017 een kenteken om deel te mogen nemen aan het verkeer. Met de invoering van dit zogenaamde T-kenteken voldoet Nederland aan de Europese APK-verplichting voor snelle tractoren, die in 2018 in werking treedt en wordt invulling gegeven aan een motie van de Tweede Kamer.

De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Invoering

Over deze voornemens is jarenlang gesproken. Vrijdag heeft de ministerraad ingestemd met het voorstel van minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. Vanaf januari 2017 krijgen alle nieuwe tractoren een kenteken, voor bestaande voertuigen geldt dat zij de plaat krijgen tussen februari 2017 en mei het jaar daarop. De maximale snelheid voor tractoren wordt dankzij de kentekening verhoogd van 25 kilometer per uur, naar 40 kilometer per uur, op wegen waar dat volgens de wegbeheerder veilig is.

De kentekenplicht zal gelden voor alle tractoren en mobiele voertuigen met beperkte snelheid (MMBS’en). Naar schatting zijn dit in totaal 430.000 voertuigen en landbouwaanhangers (150.000) waarmee 40 kilometer per uur gereden gaat worden. De voertuigen die zijn uitgezonderd voor het op 1 juli 2015 ingevoerde T-rijbewijs, zoals straatveeg- en maaimachines smaller dan 1.30 meter, zijn ook uitgezonderd voor het T-kenteken.

Bedenkingen

Land- en Tuinbouw Organisatie Nederland (LTO) had in het verleden bedenkingen bij de invoering. “Maar de discussie is gevoerd. Nu het zover is, hopen we dat er rekening gehouden worden met praktische bezwaren. Zo is het voor boeren niet handig om tijdens het oogstseizoen langs de garage te moeten om een kentekenplaat te halen,” aldus de woordvoerder van LTO Nederland.

Hoewel het voor sommigen een last lijkt, wordt voor de politie de handhaving vereenvoudigd. Zo kan de politie beter optreden bij gevaarlijk rijgedrag en controleren of het voertuig verzekerd is. 

Bron: Verkeersnet