Transport & logistiek werft nieuw personeel steeds vaker via social media

De transportbranche zet steeds vaker social media in als arbeidsmarktinstrument om zo aan nieuw personeel te komen. Dat blijkt uit het onlangs verschenen Onderzoek Marketing in transport & logistiek van Nieuwsblad Transport. Door toenemende vergrijzing binnen de branche zijn social media de manier om met name de jongere doelgroep aan te spreken.

De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Binnen de branche wordt marketing steeds professioneler ingezet. Het direct genereren van sales is naar de achtergrond gedrongen. De belangrijkste reden om social media in te zetten blijft het verhogen van de naamsbekendheid. Daarnaast wordt social media ook steeds vaker ingezet voor werving van nieuw personeel.

Meer werving logistiek personeel meer via social media

Door de toenemende digitalisering en de opkomst en versnippering van social media kanalen krijgen marketeers steeds meer instrumenten om de marketing effectief te organiseren. Het gebruik van social media is de afgelopen vijf jaar gestegen van 46 procent naar 80 procent. De belangrijkste social media kanalen zijn nog steeds: Facebook, Twitter en LinkedIn. Daarnaast wordt ook Instagram steeds meer ingezet, maar met 14 procent gebruik blijft dit een relatief beperkt medium. Social media worden vooral ingezet bij werving van logistiek personeel.

Een aantal opvallende resultaten uit het onderzoek zijn verder:

43 procent van de transportbedrijven beschikt niet over een marketingafdeling;

59 procent van de marketingafdelingen werken met een jaarplanning;

69 procent geeft aan hun doelgroep goed te kennen en te bereiken;

43 procent investeert doorlopend in bedrijfswebsite;

48 procent van de transportbedrijven heeft een social media reglement.

Aan het marketingonderzoek hebben 419 professionals meegewerkt. De complete onderzoeksresultaten zijn te downloaden via www.nieuwsbladtransport.nl/marketingonderzoek.

Logistiek Marketing Event

De onderzoeksresultaten zullen centraal staan tijdens het Logistiek Marketing Event dat op 30 maart plaatsvindt in Utrecht. Dit is hét event waar marketing professionals werkzaam in de logistiek met elkaar bijeenkomen. De logistieke bedrijven Simon Loos, Maersk Line, PostNL en Mammoet Road Cargo strijden dan om de NT Marketing Trofee.