TU Delft lanceert suggestie tegen congestie

Verkeersdrukte in de stad kun je het best aanpakken door verkeersstromen in die hele stad te volgen. Dat lijkt voor de hand liggend, maar is lastig uitvoerbaar. De TU Delft komt met een verkeersmodel waarmee het zou moeten kunnen.

Opleiding tot ADAS-instructeur bij De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Tot op heden worden verkeersstromen vooral gevolgd op het niveau van losse voertuigen of wegen. Victor Knoop, universitair docent verkeersstroming aan de TU Delft, heeft een model ontwikkeld dat de verkeerssituatie in een groter gebied in de gaten kan houden. “We gaan hele gebieden als geheel bekijken. Denk daarbij aan het stadscentrum van bijvoorbeeld Den Haag als één gebied. Dan kun je kijken hoe die gebieden met elkaar samenhangen, en zo in een hele regio het verkeer gaan voorspellen.”

De bedoeling hiervan is het tegengaan van verkeersopstoppingen. “Als je dat wachten zo veel mogelijk wilt beperken, zou je willen voorkomen dat er te veel mensen in dat gebied zijn.”

Wachten of omrijden

Dit kun je bereiken door mensen even tegen te houden zodat een gebied niet te snel volstroomt met auto’s, of door mensen om een gebied heen te laten rijden waar ze toch niet hoeven te zijn. “Het kan dus zijn dat je even moet wachten en dat je daardoor, door het wachten, uiteindelijk een kortere reistijd hebt.”

“De meeste basiselementen liggen er al”, zegt Knoop. Hij doelt op route-informatiepanelen en stoplichten.

Aanstaande zondag presenteert Knoop zijn verkeersmodel in Washington, tijdens het wetenschappelijke congres 'Annual Meeting of the Transportation Research Board'.

Bron: BNR