Uitstoot dieselauto’s en busjes hoger dan op papier

Nieuwe dieselauto’s zijn de afgelopen decennia nauwelijks schoner geworden. Zowel bij nieuwe dieselpersonenauto’s als bestelbusjes is de uitstoot van stikstofoxiden vaak tot vijf keer hoger dan wat fabrikanten opgeven. Eind mei werd in Brussel een overeenstemming bereikt over de invoering van een verlichte Real Driving Emission Test.
Oorzaak hogere uitstoot
Ondanks de verscherpte maatregelen van de EU, blijkt in de praktijk nog steeds dat diesels meer schadelijke uitlaatgassen uitstoten. De reden van de verhoogde uitstoot is volgens TNO te wijten aan het afstellen van de auto’s tijdens de test in het laboratorium. Dit zorgt ervoor dat de auto’s onder de maximale toegestane norm blijven, maar in de reguliere rijomstandigheden stoten ze flink meer stikstofoxiden.
Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu, vindt het kwalijk dat zo weinig fabrikanten rekening houden met het milieu. Eind mei dit jaar werd daarom ook overeenstemming bereikt om te komen tot deze Real Driving Emission Test.
Invoer nieuwe test
Nieuwe auto's worden straks ook met mobiele meetapparatuur op de openbare weg getest. Het terugdringen van de uitstoot van stikstofoxiden is belangrijk voor schonere lucht in steden. "De volgende stap is nu dat er in Brussel zo snel mogelijk overeenstemming komt over de maximale uitstoot en een snelle invoer van de nieuwe test."- aldus Mansveld.
De nieuwe testmethode zal uiterlijk eind 2017 gebruikt worden en een jaar later verplicht worden gesteld voor alle fabrikanten van diesels. De hoogte van de maximale uitstoot van auto’s wordt waarschijnlijk in stappen vastgesteld en ingevoerd. Nederland zal met de kennis uit onder meer de TNO metingen pleiten voor een strenge nieuwe Europese norm.
Bron: www.rijksoverheid.nl