Vanaf 2018 ook overdag 130 op de A2

Vanaf volgend jaar mogen automobilisten ook overdag 130 kilometer per uur gaan rijden op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht. Op dit moment mag dat alleen tussen 19.00 en 6.00 uur. Overdag ligt de maximale toegestane snelheid nu nog op 100 kilometer per uur.

De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Onderhoud

In een debat dat onlangs plaatsvond in de Tweede Kamer gaf Minister Schultz van Haegen aan dat er eerst nog groot onderhoud moet worden gepleegd aan de snelweg. Tijdens het onderhoud zal dan onder meer zo stil mogelijk asfalt worden gelegd. Sinds de verbreding van de snelweg is er veel onvrede ontstaan. Omwonenden klagen over geluidsoverlast. Ook worden er vragen gesteld over de veiligheid van de nieuwe maatregel.

Overdag maximaal 100

Momenteel mag er op de snelweg tussen beide steden alleen tussen 19.00 en 06.00 uur maximaal 130 worden gereden. Overdag mag de automobilist er niet harder dan 100 kilometer per uur rijden. Minister Schultz is een groot voorstander van de verhoging van de maximale snelheid. Vorig jaar gaf ze aan te streven om op 77 procent van de snelwegen de maximale snelheid te verhogen naar 130 kilometer per uur. Volgens Schultz wordt op die manier de maximumsnelheid voor automobilisten eenduidiger. Voor veel automobilisten is het nu niet altijd helder hoe hard er op een stuk snelweg gereden mag worden.

Verbijstering gemeenten

De gemeenten De Ronde Venen en Stichtse Vecht vinden het voornemen van de minister onbegrijpelijk. "We zullen samen met de gemeente Ronde Venen al het mogelijke doen om de snelheidsverhoging tegen te gaan", zegt wethouder De Groene tegen RTV Utrecht. Volgens de Stichtse Vecht tast de snelheidsverhoging de leefbaarheid en gezondheid van omwonenden aan.

In 2015 stapten de twee gemeenten ook al naar de rechter om de snelheidsverhoging 's nachts te voorkomen. Ze staakten uiteindelijk hun verzet omdat toen met het rijk was afgesproken dat de maximumsnelheid overdag beperkt zou blijven tot 100 kilometer per uur. 

'Waardeloos'

Eerder noemde ook Ivo Stumpe van Milieudefensie de snelheidsverhoging tussen 19.00 en 06.00 uur waardeloos. Volgens Stumpe is het vragen om meer ongelukken, meer gewonden en vooral een verslechtering van de luchtkwaliteit.