Veel nieuwe auto’s teruggeroepen
Sinds 2012 moesten er in Nederland 770.000 wagens terug naar de garage. Bestuurders zouden risico kunnen lopen op een ongeval door productiefouten. De merken Peugeot, Citroen en Mitsubishi voeren de ranglijst, zo meldt het AD.
Een terugroepactie kan vele oorzaken hebben. Een achteras die zou kunnen afbreken of een cruisecontrole die zomaar remt. De ANWB vreest dat deze acties te maken hebben met autofabrikanten die economisch zwaar onder druk staan.
“De automobilist lijkt nu zelf wel een testrijder”, zo zegt een woordvoerder van de ANWB tegen de krant.
Toename
Sinds 2012, het jaar waarin de RDW begon met het bijhouden van een terugroepregister, zijn er 770.000 auto’s teruggehaald naar de garage. In 2014 nam het aantal terugroepacties toe met 50 procent ten opzichte van het jaar ervoor.
Bevestigingsbouten
Autofabrikant Peugeot voert de ranglijst aan. De Fransen haalden sinds 2012, 34 keer auto's terug naar de garage. Bij een Peugeot 208 bestond bijvoorbeeld de kans dat bevestigingsbouten zouden afbreken, waardoor de bestuurder de controle over het voertuig zou kunnen kwijtraken.
Voorzorgsmaatregelen
Zelf benadrukken autofabrikanten dat auto’s uit voorzorg worden teruggestuurd naar de fabriek. En ook volgens Bovag betekent een terugroepactie niet dat ‘je remmen het à la minute niet meer doen en je acuut tegen een boom aanrijdt'. Het betreffen volgens de Bovag veelal voorzorgsmaatregelen om elk theoretisch risico zo veel mogelijk uit te sluiten.