Veel snelheidslimieten ongeloofwaardig

Snelheidslimieten zouden op sommige wegen geloofwaardiger moeten worden, zo zou het aantal verkeersslachtoffers kunnen worden teruggedrongen. In Nederland zijn er namelijk veel wegen met maximumsnelheden die niet overeenkomen met het beeld dat de weggebruiker bij die weg heeft.

Opleiding tot ADAS-instructeur bij De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Investeren

Al eerder deze week werd bekend dat de doelstelling van de overheid - om het aantal verkeersslachtoffers naar beneden te krijgen - op de tocht staat. Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) moet er vooral worden geïnvesteerd, aangezien we op deze voet de doelstelling niet zullen behalen. 

'Slakkengang'

Eén van de maatregelen die snel genomen moeten worden is geloofwaardige snelheidslimieten, zo vindt de SWOV. Want iedereen kent wel een weg waarbij je het gevoel hebt veel te langzaam te rijden. “Vanaf Amsterdam naar Amstelveen rijd ik over de Beneluxbaan. Ik mag hier op veel stukken slechts 50 kilometer per uur rijden, dat voelt echt als een slakkengang. Vaak rijd ik daar dan dus ook te hard”, aldus Richard Mabelis uit Amsterdam (28). “We spreken over geloofwaardige snelheidslimieten als het wegbeeld, het wegontwerp en de snelheidslimiet met elkaar in overeenstemming zijn”, zo zegt Patrick Rugebregt van de SWOV in dagblad Metro. “Is dat namelijk niet het geval, dan houden mensen zich over het algemeen ook minder aan de snelheid.”

Andersom

Toch hebben snelheidslimieten ook een omgekeerd effect. Een weg ziet eruit als een 60/km-uur weg, maar er is een limiet van 80 kilometer. Niet geloofwaardig dus,  ook dan zijn wegbeeld en limiet niet in overeenstemming. 

Meer verbeteringen

Naast duidelijkheid betreffende de maximumsnelheid op een weg wil de SWOV ook een flinke verbetering op de fietsinfrastructuur. Denk aan bredere fietspaden,  een helmplicht voor ouderen en kinderen en minder obstakels op de weg.