Veilig Verkeer Nederland: “Ook niet handsfree bellen in de auto”

Ruim de helft van de werknemers heeft instructies van hun werkgever voor het gebruik van de smartphone tijdens het rijden van zakelijke kilometers en 28% van de bedrijven biedt daarbij hulp aan. Dat blijkt uit een onderzoek van Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de Vereniging van Nederlandse autoleasemaatschappijen (VNA) onder meer dan 1.000 bezitters van leaseauto’s.

Lesautolease.nl

— Advertentie —

VVN en VNA slaan de handen ineen om afleiding door smartphonegebruik in de auto te bestrijden. VNA is zich bewust van de rol die de autoleasemaatschappijen kunnen spelen op het gebied van verkeersveiligheid. Leaserijders rijden namelijk gemiddeld drie keer zoveel kilometers dan andere weggebruikers. Renate Hemerik, directeur VNA: “Verkeersveiligheid verdient de hoogste prioriteit. Breed in de maatschappij, maar zeker ook bij de VNA, de autoleasemaatschappijen, werkgevers en werknemers. We moeten onze verantwoordelijkheid nemen! Wat mij betreft moeten we heel snel naar een nieuwe sociale norm ten aanzien van afleiding in het verkeer en specifiek het gebruik van de smartphone.” VNA pleit ervoor dat meer werkgevers afspraken maken over het smartphonegebruik in de auto.

Geen handsfree gesprekken

VVN wil nog een stap verder gaan en is groot voorstander om ook zo min mogelijk of helemaal geen handsfree telefoongesprekken te voeren tijdens de autorit. Hoewel dit bij wet is toegestaan, is bewezen dat niet alleen social mediagebruik tijdens verkeersdeelname, maar zeker ook een telefoongesprek zorgt voor afleiding van de rijtaak. Als rechtstreeks gevolg van smartphonegebruik tijdens verkeersdeelname zijn er jaarlijks tientallen doden en enkele honderden gewonden te betreuren, zo blijkt uit onderzoek van de SWOV. “Het is verontrustend te zien dat uit het onderzoek onder de leaserijders blijkt dat het bij 81% van de bedrijven is toegestaan om handsfree te bellen. Bij 10% van de bedrijven staat de werkgever zelfs, het bij wet verboden handheld bellen toe. Ook vinden werkgevers het in ruim 10% van de gevallen een normale zaak dat werknemers berichten lezen en terugschrijven tijdens het rijden. Daar is nog een wereld te winnen en daarom roepen wij alle verkeersdeelnemers op om over te gaan op MONO”; aldus VVN-directeur Alphons Knuppel.

Telefoon uit

Eén van de mogelijke maatregelen is de SafeDrivePod. Deze voorkomt afleiding door gebruik van de smartphone via een complete oplossing die er voor zorgt dat de smartphone tijdens het rijden geblokkeerd is. De werkgever kan -wanneer hij dit wenst - zien of de werknemer zich hieraan houdt. Ook is het mogelijk om eenvoudig in te stellen apps te gebruiken zoals de ‘In Traffic Reply App’ of de ‘Automodus’. Deze geven een steun in de rug bij het bereiken van het gewenste gedrag. Ook bieden smartphones zelf deze mogelijkheid. De meest simpele oplossing is natuurlijk om de smartphone tijdens verkeersdeelname gewoon uit te schakelen of in je tas achterin de auto te leggen!

 

Meer via VVN »