Verkeers- en mobiliteitseducatie in Belgisch middelbaar onderwijs blijven ondermaats
Zeven jaar na de invoering van het project ‘Rijbewijs op school’ op de Belgische middelbare scholen is onderzocht of het niveau van verkeerseducatie in het middelbaar onderwijs in België inmiddels verbeterd is. De score blijft echter zeer zwak.
De Belgische mobiliteitsclub VAB deed in 2006 uitgebreid onderzoek naar het aanbod van verkeers- en mobiliteitseducatie in het lager en middelbaar onderwijs. Op dat moment was het niveau van verkeerseducatie in het lager onderwijs goed en in het middelbaar onderwijs zwak. Het resultaat van dit onderzoek was dan ook de aanleiding voor de bevoegde minister in België om het project ‘Rijbewijs op school’ op te starten in de twee laatste jaren van het middelbaar onderwijs. Wat is er in zeven jaar veranderd? In de laatste mobiliteitsbarometer richtte VAB zich tot de groep van 1.000 jongeren van 16 tot 24 jaar en peilde op welke manier ze op school voorbereid werden op thema’s zoals verkeersveiligheid en mobiliteit.
De resultaten samengevat
Het lager onderwijs scoort zeer goed op twee punten:
1. Sterke toename van het aantal behandelde onderwerpen, zowel wat betreft verkeersveiligheid als over mobiliteit.
2. Naast het verwerven van theoretische kennis gaat er ook aandacht naar het aanleren van praktische vaardigheden en gedragsvorming.
Het middelbaar onderwijs scoort nog steeds zeer zwak
Het aanbod is er vaak beperkt tot de voorbereiding op het theoretisch rijbewijs. In het middelbaar onderwijs is sinds de invoering van het lespakket, dat jongeren in het vijfde en zesde leerjaar voorbereidt op het theoretisch rijbewijs, het aanbod aan verkeerseducatie in een deel van de scholen zelfs afgenomen.Terwijl er juist een inhaalbeweging nodig was. Na enkele inspanningen in het eerste en tweede leerjaar gebeurt er veel te weinig op het vlak van verkeers- en mobiliteitseducatie in de andere leerjaren.
Belangrijke mobiliteitsthema’s zoals leren een bewuste keuze te maken tussen de verschillende vervoermiddelen wordt slechts 28% van de leerlingen aangeleerd. Opmerkelijk is dat bij leerlingen uit het 5e en 6e leerjaar sporadisch dit onderwerp behandeld wordt, terwijl zij juist het vaakst de keuze zullen moeten maken.
Jong geleerd oud gedaan
Onderzoeken wijzen uit dat de Vlaming veel te vaak de auto neemt. Zelfs voor zeer korte afstanden van minder dan 2 km prefereert hij de auto boven de fiets of het te voet gaan. De VAB is van mening dat een trendbreuk, die een halt toeroept aan de overconsumptie van de auto en aanzet tot een bewuster gebruik ervan, nooit op gang kan komen als jongeren niet bewust worden gemaakt van die keuzemogelijkheid. De VAB betreurt dat er ondanks een ruim aanbod aan educatief materiaal nog zo veel kansen op verkeers- en mobiliteitseducatie in het middelbaar onderwijs niet benut worden.
De VAB verzoekt daarom dringend de betrokken Belgische ministers maatregelen te nemen, zodat alle middelbare scholen in België alsnog voldoende aandacht gaan besteden aan verkeers- en mobiliteitseducatie.
Bron: VAB