Verkeersveiligheid verbeteren: gedrag en het mensencomponent

Het aantal verkeersdoden neemt jaarlijks af en Nederland staat aan de top als het gaat om verkeersveiligheid. Toch neemt het aantal ernstige verkeersgewonden toe en de komst van de zelfrijdende auto kan zorgen voor nieuwe veiligheidsproblemen.

Opleiding tot ADAS-instructeur bij De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Aan de verkeersveiligheid in Nederland valt nog veel te verbeteren. Het aantal ernstig verkeersgewonden neemt toe en vooral in de steden dreigt de boel vast te lopen. Marjan Hagenzieker, zelf gedragswetenschapper, besteedt als hoogleraar verkeersveiligheid aan de TU Delft aandacht aan verkeersveiligheid en het menscomponent dat zo belangrijk is. 

”Je kunt wel allerlei maatregelen of systemen ontwerpen en invoeren zoals een nieuw type rotonde, nieuwe soorten asfalt, moderne fietspadverlichting, een nieuw waarschuwingssysteem of extra brede of juist smalle rijstroken, maar mensen zijn adaptieve wezens die zich snel en goed aanpassen aan nieuwe omstandigheden.” 

Dit menscomponent wordt steeds serieuzer meegenomen in het verkeersveiligheidsonderzoek, dat oorspronkelijk vooral technisch van aard was volgens het SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid). Het is de intentie van Hagenzieker om menselijk gedrag een volwaardige plek te geven in de verkeersveiligheidsmodellen.

Steeds meer verkeersgewonden

Sinds 2007/2008 nemen in Nederland de ernstig verkeersgewonden toe en volgens Hagenzieker kunnen wij daaruit opmaken dat er nog heel veel ruimte is voor verbetering. “Het aantal gewonden onder fietsers neemt bijvoorbeeld toe. We zijn dat aan het onderzoeken. Er zijn natuurlijk veel meer fietsers, dat is gezond en ook handig in de steden. Maar meer fietsers leidt ook tot meer ongevallen. Daar komt bij dat ouderen vaker fietsen, onder meer door de komst van de elektrische fiets.”- aldus Hagenzieker. Verkeersveiligheid kan je, volgens Hagenzieker, alleen verbeteren als je iets doet aan de wegen, de mensen, de voertuigen én het beleid. 

Verkeersveiligheid en de zelfrijdende auto


Hagenzieker voorziet veiligheidsproblemen bij de overgangsperiode naar de zelfrijdende auto. “Straks heb je een mix van traditionele auto’s en auto’s die deels of geheel geautomatiseerd zijn. Dat maakt het voor weggebruikers heel moeilijk om te weten met wie ze te maken hebben.” De TU Delft en SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) zijn volop betrokken bij proeven die momenteel worden gedaan met verschillende vormen van geautomatiseerd rijden. Naast haar hoogleraarschap bij de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen, is Hagenzieker werkzaam als wetenschappelijk adviseur bij SWOV.    

Bron: SWOV