Volgende maand gaat een vliegende auto de 'weg' op
Een primeur voor het Brabantse bedrijf PAL-V. Hun vliegende auto krijgt gaat waarschijnlijk in augustus de weg op. De laatste keuring is dan geweest. Dat zei commercieel directeur Marco van den Bosch vorige week tegenover Omroep Brabant.
De V-Pal is een auto die lijkt op een helicopter. Het heeft op het dak een ingeklapte rotor. Het gevaarte zou in 2019 al de weg op gaan. Maar dat bleek toch wat lastiger dan gedacht qua certificering en vergunning, zegt directeur Van den Bosch in het interview.
Procedure
"Dat is een procedure, weten we nu, die jaren vreet. Gemiddeld ongeveer elf jaar. Dat hebben we ons niet goed gerealiseerd, maar er is licht aan het einde van de tunnel. Want de licentie van de RDW, die nodig is om in Nederland de weg op te mogen, komt eraan. Bij alle voorgaande keuringen kregen we groen licht en dat betekent dat we volgende maand de weg op kunnen", zegt de topman.
Kosten
Er is flink geïnvesteerd in de auto's en inmiddels zijn de eerste honderd stuks verkocht, waarvan veertig in Nederland.
De PAL-V heeft 180 meter nodig voor een rollende start, terwijl de totale opstijgafstand 330 meter is, weet NU.nl te melden. De PAL-V Liberty Sport Edition kost 299.000 euro exclusief belastingen. De eerste serie van negentig exemplaren waar de productie mee van start is gegaan, de zogeheten Pioneer Edition, kost 499.000 euro.
Rijles
Om de auto te besturen moet je eerst langs Pal-V's eigen FlyDrive Academy. Daar wordt je in zes vijfdaagse trainingen opgeleid om het voertuig te besturen en krijg je een vliegbrevet. Die is overigens niet geldig voor helicopters.
De auto heeft een flink vaartje. Op de weg haalt hij een topsnelheid van 160 kilometer per uur, in de lucht een van 180 kilometer per uur.