Volop fraude rondom verplichte stage
Sinds 2009 moeten rij-instructeurs in opleiding een verplichte stage doorlopen, voordat ze hun eindexamen kunnen afleggen. Om te voorkomen dat met deze stage de hand gelicht zou worden, werd een grootse en dure controle opgezet. Tevergeefs, zo blijkt uit onderzoek van RijschoolVandaag.nl.
In de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw was er ook een stage voor aankomende rij-instructeurs. Deze stage werd in de WRM '93 geschrapt omdat er volop mee gefraudeerd werd. Vanaf die datum hoefden rij-instructeurs geen stage meer te lopen. Er kwam wel de mogelijkheid om vrijwillig stage te lopen. De praktijk wees uit dat slechts een enkeling gebruik maakte van deze mogelijkheid
Competentiegericht opleiden
Uit de evaluatie van de WRM ’93 bleek dat de branche de wens had dat de opleiding tot rij-instructeur praktijkgerichter van opzet werd. Naast competentiegerichte toetsing werd de verplichte stage opnieuw ingevoerd. Geleerd van het verleden besloot het IBKI een kostbaar systeem van steekproefcontroles op te zetten.
De steekproeven bestaan uit het op locatie controleren van de aanwezigheid van stagiair, rijbewijsleerling en stagenmentor. Om de steekproeven uit te kunnen voeren, moeten stagiaires een groot aantal gegevens noteren en bijhouden in een papieren portfolio.
Geen 35 uur actieve stage
Uit een onderzoek van RijschoolVandaag.nl onder 106 pas afgestudeerde rij-instructeurs is gebleken dat in 72,6% van de stages niet de volledige 35 uur actieve stage-uren worden doorlopen. Hieruit blijkt dat de controle door het IBKI op de stage verre van waterdicht is. Onze redactie heeft geen contact kunnen leggen met een woordvoerder van het IBKI.
Onderzoek door het IBKI
Yvonne Doorduyn, woordvoerder van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, geeft aan dat het IBKI momenteel bezig is met een onderzoek naar dit probleem. “IBKI doet bij elke WRM-kandidaat die stage loopt, twee keer een onaangekondigde steekproef bij de start van een geplande stageles. Maar theoretisch zou het kunnen dat de WRM-kandidaat die zelf les moet geven, ‘zodra hij de bocht om is’ achterin gaat zitten en de steekproefcontroleur dat niet ziet”, vertelt Doorduyn. Volgens haar herkent het IBKI dit percentage niet en moet er meer duidelijkheid komen over dit onderwerp.
Oproep aan branche
Gijs Kantelberg van De VerkeersAcademie “hoort ook wel eens wat” over de stage en de hand die ermee gelicht wordt. “Ik vind het allemaal heel dubbel. Aan de ene kant roepen de rijscholen dat de kandidaten beter moeten worden opgeleid, aan de andere kant bieden ze aankomende rij-instructeurs niet de kans een goede stage te lopen. De VerkeersAcademie werkt samen met een groot aantal stagerijscholen, die echt gedreven zijn in het begeleiden van stages. Andere rijscholen zien de stage als een verdienmodel, wat ik hoor. Bedragen van 1500 euro worden genoemd. Dat is natuurlijk triest. Het is juist dankbaar en leerzaam om stagiaires te begeleiden.”
Hoe nu verder? “Als je ziet wat voor papierwinkel de kandidaten moeten bijhouden, dan is dat bijna een gotspe. Zeker als de controles blijkbaar geen nut hebben. Het bespaart de kandidaten zomaar 300 euro. Als we het dan toch hebben over minder ambtelijke en administratieve lasten voor de burger is hier veel winst te boeken. De stage moet verder wel blijven in wat voor vorm dan ook. Hier is dan ook een oproep voor de hele branche niet te frauderen met de stage.”
“Kwalijke zaak”
Ook Tom Huyskens, woordvoerder van de BOVAG, vindt het een uiterst kwalijke zaak dat onder 106 geënquêteerden rij-instructeurs maar 29 de volledige stage gevolgd hebben zoals deze bedoeld is. “De beginselen van het vak leer je tijdens de opleiding. Een goede instructeur word je door vanaf het begin van je carrière direct goed begeleid te worden, groepsgesprekken te hebben en ervaringen te delen van collega's. Dit kan alleen als je in loondienst bent of in een groep zit waar deze mogelijkheden gecreëerd wordt. Daarom kijken wij altijd met een schuin oog naar onze Duitse collega's”- aldus Tom Huyskens.
Sommige professionele rijscholen begeleiden stagiaires niet uitsluitend voor de verplichte stage uren. Stagiaires lopen dan vaak langer mee zodat ze goed klaargestoomd worden om een kwalitatief goede rijles neer te zetten. De intentie van een aanstaande rij-instructeur en de stagebegeleider is hierbij van uiterst belang. “Die moet goed en oprecht zijn”, vertelt Huyskens. “Soms vinden de stagebegeleiders het niet goed dat een stagiaire hun leerlingen les geeft. Dit gaat dan ten koste van de kwaliteit en het aantal uren dat de stagiaire voorin zit.”