Voorkom gehoorschade op de motor en in de cabrio
Steeds meer mensen, o.a. motorrijders en bestuurders van cabrio's, hebben last van gehoorverlies. Vaak is het binnenoor beschadigd door langdurig of hard geluid. Deze gehoorschade kun je niet genezen, maar wel voorkomen.
Hoe werken de oren?
Simpel gezegd: de oorschelp vangt trillingen in de lucht op. Deze gaan via de gehoorgang naar het trommelvlies en vervolgens naar het slakkenhuis. Trilhaarcellen zetten daar de trillingen om in een signaal naar de hersenen, waar alles wordt omgezet in het geluid dat je waarneemt.
Als geluid te hard doorkomt, raken de trilhaarcellen overbelast. Door voldoende rust herstellen ze weer. Tenzij het harde geluid te lang duurt, want dan krijgen ze geen rust en sterven ze voorgoed af. Als je vaak aan teveel geluid blootstaat, word je steeds een beetje dover.
Op de motor
Als je op een motor rijdt, krijgen de oren het zwaar te verduren. De uitlaat maakt lawaai, maar vooral de rijwind die langs je oren stroomt en de turbulentie rond je helm beschadigt het gehoor. Als je 50 kilometer per uur rijdt, levert de windruis al zo’n 90 decibel op. Bij hogere snelheden kan het lawaai oplopen tot 105 decibel. Dit geluidsniveau is al na een paar minuten schadelijk.
Motorhelmen zijn ontworpen om je hoofd te beschermen bij bijvoorbeeld een val, maar niet om de geluidsoverlast te beperken. Ook een grote ruit die je uit de wind houdt, is geen oplossing. Om je oren goed te beschermen heb je oordopjes nodig. Er is gehoorbescherming verkrijgbaar die speciaal bedoeld is voor motorrijders. Deze oordopjes hebben geen uitstekende delen, waardoor je ze comfortabel onder je helm kunt dragen. Sommige oordopjes hebben bovendien speciale filters die de windruis verminderen, maar ervoor zorgen dat je het geluid van het verkeer om je heen nog wel hoort.
In de cabrio
Ook rijden in een cabriolet kan het gehoor beschadigen. Dat zeggen Amerikaanse experts.
Bij het rijden met open dak met een snelheid tussen de 80 en 112 kilometer per uur worden de oren soms blootgesteld aan geluidsniveaus gelijk aan dat van een drilboor.
Voor het onderzoek werd het geluidsniveau in een cabriolet gemeten bij verschillende snelheden. Zo kwamen ze erachter dat met name de wind zoveel herrie veroorzaakt, dat het schadelijk kan zijn voor de oren.
De kritische grens ligt bij de 85 decibel. Wie daaraan langdurig of herhaaldelijk wordt blootgesteld, loopt een kans op beschadigingen aan het gehoor.
Volgens de onderzoekers moeten ook mensen met een cabriolet overwegen om oorbescherming te dragen tijdens het rijden.
Oordopjes
Lamellenoordoppen lijken een beetje op een parapluutje. Deze doppen zijn gemaakt van meerdere laagjes stevige, maar flexibele kunststof of van siliconenmateriaal. Je kunt ze schoonmaken en dus vaker gebruiken dan schuimoordopjes en wasbolletjes. Lamellenoordoppen zijn verkrijgbaar in verschillende varianten, met en zonder filters. Filters houden bepaalde frequenties tegen, waardoor je het verkeer om je heen nog wel hoort, maar het schadelijke geluid gedempt wordt. Ze worden niet op maat gemaakt en kunnen daardoor wat minder comfortabel zijn.
Op maat gemaakte oordopjes van harde of flexibele kunststof heten otoplastieken. Ook deze kunnen filters bevatten die het schadelijke geluid tegenhouden, maar geluid van verkeer redelijk onvervormd doorlaten. Je laat ze aanmeten, waardoor ze perfect in je oor passen, maar ook prijzig zijn. Omdat je gehoorgang in de loop der jaren kan veranderen, is het verstandig ze na een jaar of vier te vervangen. Als je bijvoorbeeld regelmatig motor rijdt, zijn otoplastieken zeker de investering waard.
Arbo-regels
Als je werkt in een lawaaiige omgeving, gelden er bepaalde arbo-regels.
Bij geluid van 83 decibel mag je maximaal vier uur zonder gehoorbescherming werken, waarbij er geen onacceptabel grote kans op gehoorschade mag bestaan. In de overige vier uur van je werkdag mag je daarna niet meer bij dit geluidsniveau werken. Sta je bloot aan gemiddeld 85 decibel of meer dan ben je verplicht om gehoorbescherming te gebruiken. Je werkgever moet zorgen voor gehoorbescherming met een passende demping. Laat ook regelmatig je gehoor testen.
Bron: Gezondheidsnet.nl