Vrachtwagenchauffeurs negeren lage tunnels

In 2014 hebben bijna 11.000 vrachtwagenchauffeurs geprobeerd met een te hoge vrachtwagen door een lage tunnel te rijden. De tunnels moesten hierdoor worden afgesloten, waardoor vele files ontstonden. Per afsluiting, zo is te lezen in het Algemeen Dagblad, zou gemiddeld zo’n 135.000 euro kosten.

Opleiding tot ADAS-instructeur bij De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Vooral de Velsertunnel, de Coentunnel en de Drechttunnel zijn berucht om de vele afsluitingen. 

Negeren

Volgens hoogleraar Transportbeleid van de TU Delft Bert van Wee lijkt het erop dat sommige vrachtwagenchauffeurs waarschuwingen negeren. Zijn verklaring is dat de chauffeur van de vrachtwagen denkt dat er een veiligheidsmarge zit op de aangegeven waarschuwingen, waardoor de vrachtauto wel zou passen en er tijd wordt bespaard. Maar niets blijkt minder waar. 

Aansprakelijk

Enkele keren per maand worden vrachtwagenchauffeurs die de aanwijzingen negeren gepakt en aansprakelijk gesteld voor de gemaakte schade. Schades bedragen volgens Rijkswaterstaat gemiddeld 22.000 euro, maar lopen soms op tot 40.000 euro. “Eén sluiting kost weggebruikers al gauw enkele tienduizenden euro's,'' verklaart ook professor Van Wee. Kosten die gemaakt worden door de grote vertragingen worden hier niet meegerekend. 

Tijd

De duur van de afsluiting van een tunnel is afhankelijk van de schade die een vrachtwagen aanricht als deze toch doorrijdt. Dit kan volgens Rijkswaterstaat tien minuten of enkele uren duren.  De afsluitingen veroorzaken files, die voor veel mensen leiden tot een langere reistijd.

Rijkswaterstaat is in overleg met de transportsector om te kijken hoe voorkomen kan worden dat vrachtwagens afsluitingen veroorzaken.