Vrijstellingsregeling C-rijbewijs uitgesteld
De nieuwe vrijstellingsregeling voor het C-rijbewijs voor zero emission bestelauto’s tot 4.250 kg zal pas in maart 2019 van start gaan. Dat heeft het ministerie van IenW bekendgemaakt meldt TLN (Transport en Logistiek Nederland).
De nieuwe regeling geldt voor volledig elektrisch aangedreven bestelauto’s voor goederenvervoer (zonder aanhangwagen) tot een maximum gewicht van 4.250 kg. Hiervoor is nu een C-rijbewijs nodig. Op basis van de nieuwe regeling mogen deze voertuigen, die ook vrijgesteld worden van de tachograafplicht, binnen Nederland met een B-rijbewijs worden bestuurd. Bestuurders hebben daarvoor wel een aanvullende rijopleiding van 5 uur nodig.
Concurrentienadeel
TLN maakt zich samen met andere organisaties al lange tijd hard voor de komst van een nieuwe vrijstellingsregeling voor het C-rijbewijs. TLN:”Deze is nodig om de invoering van volledig elektrische bestelauto’s in binnenstedelijke gebieden te versnellen en zo de luchtkwaliteit te verbeteren. Vanwege het zware accupakket gaan elektrische bestelauto’s al snel over de gewichtsgrens van 3.500 kg heen waardoor de inzet van dure en schaarse chauffeurs met een C-rijbewijs nodig zijn. Samen met de hoge aanschafprijs zorgt dit voor een concurrentienadeel ten opzichte van conventionele bestelauto’s.”
Rijbewijsregelgeving
Voor de nieuwe regeling is toestemming van de Europese Commissie vereist. Vorig jaar heeft de Commissie met een verzoek hiertoe ingestemd. Begin dit jaar was de verwachting dat de nieuwe proef op 1 november van dit jaar zou starten. Tijdens een recente bijeenkomst heeft het ministerie van IenW aangegeven dat de benodigde wijzigingsbesluiten voor het aanpassen van de rijbewijsregelgeving en het arbeidstijden besluit voor de ontheffing van de tachograafplicht door de ministerraad zijn goedgekeurd. Ze moeten hierna nog langs de Tweede Kamer en de Raad van State. In de komende maanden vindt er ook overleg plaats over de precieze vormgeving van de benodigde rijopleiding.