Waterstofauto begint aan opmars
Het gaat eindelijk gebeuren: we kunnen gaan autorijden op waterstof. De eerste modellen komen in de showroom en vandaag opent het eerste tankstation voor de schone brandstof. Nu elektrisch rijden inmiddels is ingeburgerd, lijkt de weg ook vrij voor de waterstofauto; de auto van de toekomst.
Elektriciteitscentrale
Autorijden op waterstof, het is eigenlijk gewoon elektrisch rijden. Met een belangrijk verschil: de auto heeft geen stekker, maar een eigen elektriciteitscentrale.
Joop Oldenziel van Air Liquide legt uit: “In die elektriciteitscentrale breng je waterstof en zuurstof met elkaar in contact. Op het moment dat dat gebeurt, vorm je water én elektriciteit.”
Met een paar minuutjes aan de pomp heb je al een volle tank. Goed voor zeshonderd kilometer. Een elektrische auto haalt dat na een nacht lang laden nog niet eens.
Waarom rijden we dan nog niet met ons allen op waterstof?
Nu rijden er in Nederland maar vijf auto’s waterstof. Er zijn daarentegen ruim vijfduizend volledig elektrische auto’s, op bijna acht miljoen personenauto’s in totaal.
Kip en het ei-verhaal
Carlo Brantsen, hoofdredacteur van het autoblad Carros noemt het een ‘kip en het ei-verhaal’: “Op het moment dat je geen auto’s hebt die op waterstof rijden, heb je geen waterstoftankstations, want dan begint niemand een tankstation voor waterstof. En andersom natuurlijk.”
Bovendien is de techniek ingewikkeld.
Maar de auto-industrie is er nu klaar voor!
Hyundai: ‘toekomst begint nu’
Mike Belinfant van Hyundai: “We gaan bij Hyundai het kip en het ei-verhaal doorbreken. Wij gaan niet wachten op dat waterstoftankstation. We hebben de auto’s, we hebben de technologie, we zijn er al vijftien jaar mee bezig. We hebben miljoenen testkilometers gereden. Dit is de auto van de toekomst en de toekomst begint gewoon nu.”
Eerste waterstoftankstation
Waterstof tanken in Nederland kan vanaf vandaag, want dan opent staatssecretaris Mansveld in Rhoon het eerste waterstoftankstation. Het is de bedoeling dat dat er snel meer gaan worden.
Brantsen verwacht dat over 15 à 20 jaar de partijen een beetje verdeeld zullen zijn: “In de drukke steden zal veel elektrisch gereden worden. Op de buitenwegen zal 20 tot 25 procent op waterstof rijden. En de rest zal gewoon op benzine of diesel blijven rijden.”
Groene enthousiasteling
Vooralsnog is de waterstofauto alleen voor de groene enthousiasteling weggelegd. De auto kost namelijk meer dan een ton.
Pas als de massaproductie op gang komt, zal de waterstofauto net zoveel gaan kosten als de gewone auto.
Bron: RTL Nieuws