Weer 80 rijden op A10 en A13
De maximumsnelheid op de A13 bij Rotterdam-Overschie en de A10-west bij Amsterdam gaat eind maart weer omlaag van 100 naar 80 kilometer per uur. Dat maakt verkeersminister Schultz van Haegen vandaag bekend.
Op beide trajecten blijft de vervuiling binnen de gestelde normen, maar de minister grijpt 'uit voorzorg' toch in. Enkele jaren geleden verhoogde VVD-minister Schultz op beide trajecten de snelheid nog van 80 naar 100 kilometer per uur. Dat leidde tot een storm van protest bij omwonenden en organisaties. Juridische procedures volgden en de rechter besliste dat de minister haar besluit verder moest onderbouwen.
Kritische grens dichtbij
Uit de nieuwe berekeningen van de luchtvervuiling op de A13 bij Overschie blijkt nu dat de normen bij een snelheid van 100 kilometer per uur wellicht niet worden overschreden, maar dat de kritische grens per 1 januari 2015 wel heel dichtbij komt.
Na de opening van de A4 Delft-Schiedam, over ongeveer twee jaar, rekent Schultz op 'een substantiële afname' van het verkeer op de A13 bij Overschie. Dan kijkt ze daar opnieuw naar de snelheid.
Vervuiling tussen flats
Bij de A10-west blijkt dat de luchtkwaliteit bij 100 kilometer per uur zelfs ruim voldoende blijft, behalve op één locatie. Daar staat aan beide zijden van de snelweg een flat, waar de luchtvervuiling wél de pan uitrijst. Dit komt doordat de verontreinigde lucht zich bij de onderste verdiepingen ophoopt.
Schultz: “Ondanks dat voor luchtkwaliteit het probleem bij twee langs de A10 gelegen flats ook bij 80 kilometer per uur blijft bestaan, heb ik uit voorzorg besloten om ook daar de snelheid overdag te verlagen naar 80 kilometer per uur.” In de avond en nacht geldt nu al een maximumsnelheid van 80 op dit traject.
Maxima elders gehandhaafd
De minister houdt wel vast aan snelheidsverhogingen op de A12 bij Voorburg (de stad uit), de A2 door Maastricht en de A28 bij Zeist. Die situaties zouden niet vergelijkbaar zijn met de A13 en de A10-west.
De verlaagde maximumsnelheid bij Overschie en Amsterdam gaat op 29 maart in. “Ik had het graag anders gezien”, laat Schultz weten. “Maar als het niet kan binnen de norm, wil ik niet degene zijn die de snelheid toch omhoog houdt. Want mensen moeten blijven geloven in mijn belangrijkste boodschap: sneller waar het kan, langzamer waar het moet.”
Bron: AD
Foto: ANP