Zelfrijdend vervoer zal steden op z’n kop zetten

De ontwikkeling van de zelfrijdende voertuigen gaat steeds sneller. Over een jaar of tien zullen de eerste auto's, taxi's en busjes in het straatbeeld verschijnen die zelfstandig hun weg vinden. Maar wat voor veranderingen zal dit met zich mee brengen in de steden?

Lesautolease.nl

— Advertentie —

Rond 2035 moet de technologie betaalbaar zijn voor de meeste mensen. Maar voordat zelfrijdend vervoer in een grote stad überhaupt mogelijk is, zijn 'stevige interventies' nodig. Als er niks gebeurd, dan zullen de binnensteden verstopt raken. Want reizigers zijn van plan in de toekomst massaal over te stappen naar een vorm van zelfrijdend vervoer. Bij automobilisten gaat het om 60 procent en 7 op de 10 gebruikers van bus, tram en metro.

Aanpassingen

Ook groeit onze bevolking voorlopig nog, wat de drukte op de wegen naar verwachting alleen maar erger maakt. De bestaande wegen, parkeerplaatsen, borden en verkeerslichten van drukke steden moeten daarop goed worden aangepast. Zelfrijdende voertuigen hebben de ruimte nodig, zodat ze niet steeds dreigen andere weggebruikers aan te rijden. Als dat gebeurt, zijn ze namelijk geprogrammeerd om automatisch te stoppen. 

Hard nodig

In het ergste geval zullen  fietsers en voetgangers in de toekomst mogelijk misbruik maken van die ingebouwde noodstop om voor te dringen. Al die scenario's moeten worden meegenomen en dus is het hard nodig dat er extra verkeerslichten worden geplaatst, aparte fietspaden komen en speciale routes worden opgezet voor zelfrijdende voertuigen.  Alles bij elkaar zullen grote steden naar verwachting flink wat geld moeten neerleggen voor de uiteindelijke introductie van zelfrijdend vervoer. "Het zou bakken met geld kosten om de complete Amsterdamse binnenstad zo in te richten dat zelfrijdend vervoer overal mogelijk is." - Zegt verkeerswethouder Pieter Litjens in. "Daarnaast is er te weinig ruimte om een nieuwe categorie vervoersmiddelen allemaal hun eigen wegdeel te geven."

Geen grote veranderingen

Bert van Wee, hoogleraar van de TU Delft, komt echter met geruststellende woorden. Hij verwacht helemaal geen grote  aanpassingen in grote steden door zelfrijdend vervoer. "U moet eerst denken aan snelwegen, pas later de bebouwde kom. Daarnaast is het een misvatting dat er veel nieuwe ruimte nodig is. Grotendeels kan zelfrijdend vervoer over bestaand asfalt. Dat maakt de overgang vloeiender en minder prijzig.”